Premier League slutar med bettingreklam på tröjorna
Fotboll och betting är något som många associerar med varandra. I klassiska fotbollsländer som England, Spanien och Italien har diskussionen angående bettingreklam på tröjorna länge varit en het debatt.
Efter mer än 20 år av ekonomiskt stöd från spelbolagen har nu Premier League-lagen tagit ett gemensamt beslut att fasa ut spelreklamen på tröjorna. Utfasningen ska pågå i tre år och från och med 2026 ska reklamen vara borta, åtminstone på framsidan av tröjorna.
To assist clubs with their transition away from shirt-front gambling sponsorship, the collective agreement will begin at the end of the 2025/26 season.
Italien var först ut och slutade med spelreklam på tröjorna 2019. Spanien anslöt därefter med samma beslut inför säsongen 2021-22.
Dessa klubbar påverkas
Idag är det 8 av 20 klubbar i Premier League som har bettingreklam på framsidan av tröjorna: Bournemouth, Brentford, Everton, Fulham, Leeds, Newcastle, Southampton och West Ham.
Även 6 av 24 klubbar i Englands näst högsta division, Championship, påverkas. Detta är dessutom extra intressant, då bettingbolaget Sky Bet har gått in som huvudsponsor där och fått ligan döpt till Sky Bet Championship.
Det uppskattade värdet av den sponsringen beräknas uppgå till 770 miljoner kronor per år, ett belopp som klubbarna nu ska försöka hitta från andra branscher än spelbranschen.
Det har redan börjat tisslas om att detta förbud kan öppna upp för kryptobolag, som redan finns inom engelsk fotboll men i liten skala. Till exempel har några fotbollsklubbar samarbeten med kryptobolag för att ge ut polletter till supportrar. Det är däremot inte omöjligt att finansiella tjänster, vilket inkluderar krypto, skulle kunna möta samma regulatoriska förändringar som spelbolagen nu genomgår.
Fler vill se ytterligare förändringar
Diskussionen som lett till detta historiska beslut handlar först och främst om normaliseringen kring betting, som dessutom går ned i åldrarna. Många som tittar på fotboll är minderåriga.
Som nämnt tidigare gäller detta beslut framsidan av tröjorna, vilket anses vara den bästa exponeringen för reklam. Men andra exponeringsytor ska fortfarande vara godkända för spelbolag, bland annat på ärmarna och arenaskyltar.
Även om detta är ett första steg i rätt riktning så finns det experter som anar bakslag. En som är orolig är Dan Haddad, head of commercial på Octagon Agency som är en av världens största marknadsföringsbyråer inom idrott. Han menar att detta kan leda till att värdet på andra exponeringsytor istället ökar:
Du kan till exempel se en minskning av sponsring på framsidan av tröjan, men ärmsponsringen kan fördubblas.
Premier League ska även arbeta tillsammans med andra idrotter i England för att utveckla en uppförandekod inom ansvarsfull sponsring.