Guide: IndyCar 2019 – med Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist
Helgen rundas av med starten av racingklassikern IndyCar.
IndyCar är väl inget att hetsa upp sig för, kanske ni tänker, men det här året finns det faktiskt anledning för oss svenskar att följa ett av motorvärldens största mästerskap. Faktum är att det inte bara finns anledning, det finns faktiskt två. Både Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist har nämligen tagit steget över till andra sidan Atlanten för att försöka slå sig in i serien och det är första gången någonsin som det finns två svenska åkare samtidigt. Senast en svensk tävlade var på tidigt 00-tal då Kenny Bräck var en av de mest omtalade åkarna.
Ericsson redo efter Formel 1
Ericsson kommer senast från Formel 1 där han spenderat de senaste fem åren, debuten skedde med Catherman men efter ett knappt år gick stallet i konkurs och flyttlasset gick därför till Sauber. Kumlasonen hade ganska svårt att slå sig in i världens mest prestigefyllda mästerskap, kanske främst för att han fick köra i stall som inte riktigt kunde konkurrera med de flesta. Talangen fanns men inte resurserna. Därför känns flytten till USA som ett steg i rätt riktning för Ericsson, nu får han chansen att starta om karriären och få upp självförtroendet som förmodligen fått sig en törn under tiden i formel 1.
28-åringen kommer att köra i Arrow Schmidt Peterson Motorsports tillsammans med James Hinchcliffe som slutade tia förra året men som fick pris som mästerskapets mest populära förare.
Även för Felix Rosenqvist blir det här en nystart i karriären, 27-åringen från Värnamo lämnar formula E-serien och tar en omväg för att på sikt försöka slå sig in i formel 1. Rosenqvist är utan tvekan en förare på framfart och han borde ha goda chanser att lyckas även i staterna. Inte minst tack vare att han tagit plats i hela mästerskapets främsta team – Chip ganassi racing.
Förutsättningarna finns där och målet är att vinna ett race det första året, det är alltid viktigt att få den första segern överstökad, både för mig själv och för andra. Så att man visar att jag är här på riktigt, efter det brukar det lossna, säger Rosenqvist till Aftonbladet.
En fördel med att hamna i just det stallet är att svensken kommer få de bästa förutsättningarna som finns men ändå inte ha extremt höga krav på sig. Stjärnan i stallet är Scott Dixon som vann mästerskapet förra året och som stod högst på prispallen i Detroit, Texas och Toronto. 38-åringen från Nya Zeeland rankas som en av mästerskapets främsta genom tiderna och med sina fem segrar är han den som lyckats vinna flest gånger (år 2003, 2008, 2013, 2015 och 2018).
Trots Dixons dominans finns det en hel del andra åkare som också är värda att titta lite extra på. Inte minst Alexander Rossi som slutade tvåa förra året och som tippas komma högt i resultatlistorna även i år. En annan förare som är värd ett omnämnande är Takuma Sato. Om namnet låter bekant beror det förmodligen på att japanen var en riktig färgklick i formel 1 där han körde mellan 2002 – 2008. 42-åringen är känd för sin vilda körstil och kan i sina bästa stunder vara med och utmana de bästa. Vilket han visade i höstas då det blev seger i tävlingen i Portlands Grand Prix.
Första tillfället att följa de båda svenskarna och alla andra förare är ikväll då det är säsongspremiär i Florida. Viasat har sändningsrättigheterna till mästerskapet.
Så här slutade IndyCar förra året
- Scott Dixon (Chip Ganassi Racing), 678 poäng
- Alexander Rossi (Andretti Autosport), 621 poäng
- Will Power (Team Penske), 582 poäng
Tävlingsschema 2019
10:e mars – St Petersburg, Florida
24:e mars – Austin, Texas
7:e april – Alabama
14:e april – Long Beach, Kalifornien
11:e maj – Indianapolis, Indiana
26:e maj – Indianapolis, Indiana (Indy 500)
1:e juni – Detroit, Michigan
2:e juni – Detroit, Michigan
8:e juni – Fort Worth, Texas
23:e juni – Elkhart Lake, Wisconsin
14:e juli – Toronto, Ontario
20:e juli – Newton, Iowa
28:e juli – Mid-Ohio, Ohio
18:e augusti – Pocono, Pennsylvania
24:e augusti – St Louis, Illinois
1:e september – Portland, Oregon
22:e september – Laguna Seca, Kalifornien