Spelbolag stängs ute från Melodifestivalen
Melodifestivalen 2019, som just nu sänds i Sveriges Television, sponsras av bland andra populära spelsajten Maria Casino. Detta ser dock ut att bli en engångsföreteelse då SVT, efter att ha mottagit viss kritik, nu backat i frågan om huruvida spelbolag i framtiden ska kunna sponsra evenemanget.
Beslutet påverkar alltså inte årets upplaga men från och med nästa år är det stopp. Ett ställningstagande som kan ses som en aning förvånande. Avtalet med Maria Casino, som varit klart en längre tid och innefattar endast själva turnén och inte själva sändningen, har ju inte ens kunnat utvärderas. Varför då denna plötsliga helomvändning?
SVT hänvisar främst till etiska skäl
Beslutet presenterades i ett pressmeddelande av SVT:s vd Hanna Stjärne och är till synes en direkt följd av den etiska debatt som uppstått i media kring den nyöppnade svenska spelmarknaden. Hanna Stjärne fastslår bland annat följande:
Eftersom spelannonsering i samhället kraftigt ökat i omfattning och SVT på flera evenemang har många barn i publiken inskärper vi nu vikten av restriktivitet (…) och i de fall där SVT kan styra alla delar, som i fallet med Melodifestivalen, kommer vi avstå helt att ha spelbolag som sponsorer från och med turnén 2020.
Man hänvisar alltså främst till att Melodifestivalens publik på plats till stora delar består av personer under 18 år. Ett faktum som förvisso kan stämma, men som å andra sidan inte kan vara någon direkt nyhet och som bör ha tagits i beaktande redan på ett tidigt stadium i avtalsförhandlingarna. Att det sen pågår en allt mer upptrissad debatt kring den nya licensstyrda spelmarknaden är heller inget nytt, men vilka slutsatser kan egentligen dras efter bara en månads skarpt läge?
Ny marknad med nya förutsättningar
Att Sveriges absolut största årliga musik- och underhållningsevenemang är en eftertraktad plattform i fråga om marknadsföring är ju självklart. Så även för aktörer inom spelbranschen. Faktum kvarstår dock att SVT lyder under statlig public service, vilket fortsatt innebär strikta begränsningar av annonsering och sponsring av deras produktioner rent generellt. Några formella hinder för licensierade spelbolag att skriva sponsoravtal med SVT finns dock inte, så här utelämnas man till beslut baserade på mer etiska och moraliska avvägningar. På en ny marknad uppstår i dessa lägen ofta förvirring. Spel, spelplan och spelare är helt nya och inte ens domaren kan reglerna, men matchen är igång.
Kindred Group håller låg profil
Bakom Maria Casino står Kindred Group. Ett bolag som minst sagt storsatsar på den svenska marknaden och som bara hade ICA före sig vad gäller spenderade kronor på annonsering i Sverige under 2018. Bolaget, som för Unibets räkning även har ett gällande sponsoravtal med SVT:s Vinterstudion, är hittills försiktiga i sina uttalanden. Dersim Sylwan, general manager för Kindred Group Sverige och med ett förflutet i Svenska Spel, konstaterar följande i en intervju med Kulturnyheterna:
Det är beklagligt att SVT fattar ett beslut innan de har utvärderat årets turné. SVT har tidigare sagt att de skulle följa utslaget av den nya lagen och utvärdera det i slutet av 2019.
Att Kindred Group väljer en återhållsam framtoning i sammanhanget känns logiskt och är nog även taktiskt smart. Inte bara för dem själva utan för hela spelbranschen. Mer negativ publicitet i media är absolut inget man eftersträvar i nuläget, då debatten kring exempelvis omfattningen av spelrelaterad reklam i media trappats upp och mycket väl kan bli belastande för branschen.
Civilministern höjer tonläget
Debatten kring spelbranschens massiva annonseringssatsningar har som sagt tagit ny fart på sistone och efter det senaste utspelet av civilminister Ardalan Shekarabi (S) är läget nu en aning spänt. Ministern anser att spelbolagens reklam är alltför omfattande och aggressiv i förhållande till de riktlinjer som den nya spellagen anger. Till följd av detta har ministern nu officiellt kallat till sig samtliga 69 licensierade spelbolag för ett möte den 14 februari där han ämnar kräva tydlig bättring. Vidare hotar ministern med skarpare och tvingande åtgärder om branschen inte själva klarar av att ta eget ansvar och iaktta måttfullhet vad gäller marknadsföringen.