Spelbolag utan svensk licens lockar allt fler svenska spelare
Antalet besök från Sverige på casinosajter utan svensk licens har ökat dramatiskt sedan omregleringen av spelmarknaden 2019. Enligt en undersökning från spelbolaget ATG har dessa besök tiodubblats trots att det är förbjudet för olicensierade bolag att rikta sig mot svenska kunder. På sju av de 20 mest besökta sajterna kan man använda svenskt Bank-ID, vilket tydligt indikerar att de riktar sig till svenska spelare.
När spelmarknaden omreglerades 2019 var målet att uppnå en kanaliseringsgrad på 90 procent, vilket innebär att nio av tio spelare skulle välja spelbolag med svensk licens och därmed bidra till att dessa bolag betalar skatt i Sverige. ATG:s undersökning visar dock att kanaliseringsgraden stadigt har minskat och att den för nätcasinon nu kan vara så låg som 57 procent.
– Det är en mycket oroande utveckling och ett enormt misslyckande med tanke på att målet var 90 procent, säger ATG:s vd Hasse Lord Skarplöth till Dagens Nyheter.
Spelbolagen tillåter insättning med Bank-ID för att locka svenska spelare
Regeringens syfte med omregleringen var att få kontroll över spelmarknaden och stärka konsumentskyddet. Men den minskade kanaliseringsgraden innebär att problem som spelmissbruk och penningtvätt blir svårare att motverka eftersom olicensierade bolag inte behöver följa svenska regler. Det är inte olagligt för svenskar att spela på dessa sajter, men bolagen utan licens får inte rikta reklam mot svenska spelare.
Enligt ATG-undersökningen erbjuder sju av de 20 mest besökta olicensierade spelsajterna direktinsättning från svenska bankkonton för alla som har Bank-ID. Eftersom bara svenska kunder använder Bank-ID menar Hasse Lord Skarplöth att det är uppenbart att dessa bolag riktar sig till svenska spelare.
– Men när vi kontrollerade såg vi att ingen av de 20 mest besökta sajterna finns med på Spelinspektionens förbudslista, säger han till Dagens Nyheter.
Kanaliseringsgraden är svår att fastställa exakt
Sättet att mäta kanaliseringen är omtvistat och det finns andra mätningar som visar högre siffror. Branschföreningen för onlinespel (Bos) presenterade i mars förra året siffror från en stor intervjuundersökning som beräknade kanaliseringen för onlinespel totalt till 77 procent och för nätcasino till 72 procent.
För att få en mer tillförlitlig bild utvecklade ATG för 1,5 år sedan ett eget analysverktyg med två simuleringsmodeller. Dessa modeller var baserade på besökstrafik och omsättningssiffror från ett av de olicensierade bolagen. Enligt Hasse Lord Skarplöth hade bolaget vissa månader en omsättning som var 100 gånger större än hos de licensierade bolagen.
Spelinspektionens presschef My Hamrén säger till Dagens Nyheter att kanaliseringsgraden är svår att beräkna och att alla mätmetoder har sina för- och nackdelar. Beroende på vilka antaganden man gör i de olika metoderna kan resultaten variera kraftigt.
– Det stämmer att vi undersöker möjligheten att med hjälp av analys av internettrafik få en bättre bild av spelandet på sidor utan svensk licens.
Spelinspektionen har fått i uppdrag av regeringen att utveckla metoder för att beräkna kanaliseringen och myndigheten undersöker nu möjligheten att använda en metod snarlik den som ATG använder. Trots kritik från licensierade bolag för bristande åtgärder mot olicensierade bolag medger myndigheten att det finns en gråzon för spelbolag som inte formellt riktar sig mot Sverige men ändå tar emot svenska spelare.
Spelinspektionen vill stoppa betalningar från olicensierade bolag
Ett viktigt verktyg för Spelinspektionen är att stoppa betalningar till och från olicensierade bolag. Myndigheten förbjöd betalteknikföretaget Zimpler att samarbeta med olicensierade bolag – men företaget överklagade och fick nyligen rätt i Förvaltningsdomstolen.
Domen innebär att svenska kunder kan fortsätta använda Bank-ID för att sätta in och ta ut pengar vilket försvårar för Spelinspektionen att utestänga olicensierade bolag. Myndigheten överväger nu att överklaga domen.
Zimpler uppger dock att de redan före domen hade slutat tillhandahålla tjänsten till olicensierade bolag.
– Vi hoppas nu att Spelinspektionen ska titta på våra förslag när det gäller hållbart spelande: att införa B2B-licenser inom betalningar och ställa krav på betalaktörer, säger Zimplers vd Johan Strand.