Myndigheten vill öka kanaliseringen på svenska bolag
I veckan höll Spelinspektionen en pressträff för att summera det första året med den svenska spellicensen. Där meddelade man att man nu ska ta fram en ny strategi för att öka andelen spel som sker på bolag med svensk spellicens, det som kallas för kanalisering. Spelandet på spelsajter som inte har svensk licens har ökat under året, något som lyfts av flera bolag på marknaden. Under hösten visade siffror på att kanaliseringen sjunkit till 85 % vilket väckte nytt liv i diskussionen.
Andelen spelare som söker sig till bolag utan licens ökar
Tidigare i år gjorde Spelinspektionen en bedömning om att kanaliseringen låg på 90 % i Sverige. Under hösten redovisades nya siffror som visade en dålig trend. Då låg kanaliseringen istället på 85 %.
Spelinspektionen har fått en del kritik för att de inte har gjort tillräckligt för att stoppa spel på sajter utan licens. Myndighetens generaldirektör Camilla Rosenberg betonar att det är viktigt att granska licensierade aktörer noga för att spelarna ska känna sig trygga. Samtidigt får de lagliga spelbolagen allt svårare att konkurrera med bolagen som erbjuder spel (och bonusar) utan licens. Camilla Rosenberg kommenterar:
Vi ska självklart jobba vidare med att stänga det olicensierade spelet ute. Det kommer att vara ett prioriterat område för oss att arbeta vidare med.
Många spelare vet inte om det spelar med eller utan licens
Enligt Spelinspektionen vet 95 % inte vad sajten de spelar på har för licens. För att informera allmänheten planerar Spelinspektionen att gå ut med en reklamkampanj för att öka kunskapen om den svenska spelmarknaden.
Det kommer att vara viktigt för oss att informera om vilka vi är, och om vilka bolag som har licens på den svenska marknaden och riskerna med olicensierat spel.
Spelinspektionen ska ta fram en ny strategi för att öka kanaliseringen
Reklamkampanjen är ett steg i att förbättra kanaliseringen på den svenska spelmarknaden. Man planerar också att pröva och utvärdera de verktyg man har tillgång till idag, som att belägga spelbolag utan licens som riktar sig till svenska spelare med vite, något man dock tidigare hävdat inte skulle fungera. Man ska också undersöka möjligheten att stänga av IP-adresser som tillhör spelaktörer utan licens, något som går helt emot grundförutsättningarna för ett lyckat licenssystem enligt Branschföreningen för Onlinespel, BOS. På sin hemsida har BOS listat nio punkter de tror är nödvändiga för licensens framgång, bland annat:
Den svarta spelmarknaden utestängs genom att skapa ett licenssystem som är attraktivt att verka i, för såväl spelbolag som dess kunder. Systemets hållbarhet kommer att avgöras av dess attraktivitet och inte genom försök att bygga hinder av typen IP-blockering och kreditkortsblockering. I slutändan är det alltid kunderna som bestämmer.
Den svenska spellicensen är ännu väldigt ung. Under det första året har Spelinspektionen främst lagt fokus på de bolag som har licens i Sverige. Det återstår att se hur det blir med marknaden nästa år och vilka konsekvenser som eventuellt kan drabba olicensierade bolag som riktar sig till svenska spelare.