Spelinspektionen lanserar ny kampanj
Spelinspektionen, som tidigare hette Lotteriinspektionen, är den myndighet som reglerar allt spel om pengar i Sverige. Sedan omregleringen av spelmarknaden är deras uppdrag bland annat att utfärda svenska spellicenser och kontrollera de spelbolag som redan beviljats licens. Spelinspektionen står också på spelarnas sida i olika frågor som rör spelmissbruk, aggressiv spelreklam och eventuella regelbrott från spelbolagen – något som de nu vill kommunicera genom en ny rikstäckande kampanj.
Spelinspektionens första kampanj sedan omregleringen
I början av år 2019 infördes den svenska spellicensen, och det var också då som Spelinspektionen bytte namn från Lotteriinspektionen. Sedan dess har myndigheten figurerat en del i media i samband med indragna licenser och varningar till spelbolag och diskussioner om vilseledande spelreklam, men fortfarande är det många spelare som inte känner till deras uppdrag. Därför kommer Spelinspektionen under nästa vecka att lansera en stor kampanj över hela Sverige för att informera om att de finns och vad de gör, och att de har som mål att skapa en tryggare spelmarknad.
Kampanjen kommer att genomföras sista veckan i december och första veckan i januari i form av budskap i både digitala kanaler och på reklamskyltar utomhus. Genom att välja just mellandagarna som kampanjperiod har man också fått ner priset till endast 2,5 miljoner kronor, vilket är betydligt mindre än de reklamutgifter som spelbolagen har.
Målet är att spelarna ska välja bolag med svensk licens
Målet med Spelinspektionens arbete är förstås att de svenska spelarna ska välja spelbolag som har svensk licens, eftersom det är de enda spelbolag som får bedriva spel om pengar i landet. Spelinspektionens kommunikationschef Anders Sims vill göra det lättare för spelarna att välja rätt spelbolag genom att öka allmänhetens kännedom om Spelinspektionen:
Licensen är en trygghetsstämpel. Det är Spelinspektionen som utfärdar licenserna och ansvarar för att syna bolagen som har licens för att säkerställa att de lever upp till det svenska regelverket. Vi vill att de som spelar ska känna till vad som gäller, så att de kan välja bolag med svensk licens.
Långsiktig satsning för ökad kännedom
Spelinspektionens kampanj som drar igång under nästa vecka är bara den första delen i en mer långsiktig satsning. Samtidigt som man vill öka spelarnas kännedom om vad Spelinspektionen sysslar med så vill man även öka kanaliseringsgraden – alltså andelen som väljer att spela hos bolag med svensk licens. Ett annat viktigt uppdrag är också att motverka spelproblem, något som underlättas av hemsidan Spelpaus.se där vem som helst kan gå in och stänga av sig från allt spel om pengar i hela Sverige. Spelinspektionen kräver också att alla licenstagare erbjuder spelarna möjligheten att ställa in begränsningar för hur länge och hur mycket de kan spela för.
Trots att den svenska spellicens snart funnits i ett år är det fortfarande relativt många spelare som väljer spelbolag utan svensk licens. En anledning kan vara att de inte känner till fördelarna med den svenska licensen, och då kan Spelinspektionens nya kampanj vara viktig för att göra spelarna mer medvetna om deras arbete för en säker och trygg spelmarknad.