Spelbolagens marknadsföring ställs inför nya krav
Casinosajter och bettingbolag som inte har tillstånd att operera i Sverige får inte heller marknadsföra sig här. Trots det har nästan 2,5 miljarder kronor lags på reklam (2015), av utlandsbaserade företag som inte har detta tillstånd. För 2017 var den totala siffran 5,6 miljarder, varav 70% kom från spelbolag utan tillstånd.
Den senaste 10-årsperioden har spelbolagens marknadsföring eskalerat i en rasande fart. Det går knappast att undvika att utsättas för den, varken i tv, radio, reklamskyltar eller på internet och Facebook.
Nu råder nya villkor
Nu kommer dock spelbolagen att tvingas sätta sig mer tillsammans med sina respektive reklamavdelningar och PR-bolag, för att anpassa sin reklam.
Den omreglering som gäller från den 1 januari 2019 innebär i och för sig att de bolag som har svensk licens nu har laglig rätt att marknadsföra sig i Sverige – men de kommer att vara tvungna att följa helt nya lagar och regler.
Hittills har marknadsföring gjorts med alla gigantiska trummor de lyckats hitta, och de basunerar ut sina lockrop allt högre, allt oftare. Allt för att göra sin röst hörd i det mediebrus som surrar högre för varje dag som går.
Men nu har svenska staten tröttnat. Och nya spellagen drar åt livremmen rejält.
Marknadsföringen ska ske med måttfullhet
Frågan är om inte ”måttfullhet” är ett helt okänt ord för många av spelbolagen. Men nu är det måttfullhet som gäller. Tyvärr lämnar lagen utrymme för tolkning här, och vad som avses med måttfullhet får vi ingen riktig klarhet i. Det enda riktig konkreta här är att reklamen inte får riktas till barn under 18 år.
En annan punkt i kapitlet marknadsföring slår fast att fast att det inte kommer att vara tillåtet att skicka direktreklam till personer som har stängt av sig från spelande. Om spelaren har sagt upp sitt konto, får han eller hon endast kontaktas i reklamsyfte, om spelaren aktivt godkände det i samband med uppsägningen.
Med omregleringen kommer också enkla funktioner för självavstägning, både på aktuella spelsajten och för alla sajter i Sverige via Spelpaus.se.
Bonusar
”Den som skriker högst får flest kunder” verkar vara mottot för dagen. Nio gånger av tio är det välkomstbonusar en masse som visas i reklamen. ”Öppna konto idag och få tjugo miljoner i bonuspengar, 75 000 freespins och gratis Rolls Royce livet ut”…
Nåja – lite överdrivet kanske, men faktum är att man under flera års tid använt välkomstbonusen för att få ljud i de där stora trummorna. Trummor som staten nu vill stoppa lite mjuka kuddar i för att i någon mån tysta ner dem till en angenämare nivå.
De nya reglerna är tydliga:
En licenshavare får endast vid det första tillfället då en spelare spelar på något av licenshavarens spel erbjuda eller lämna bonus.
Nu återstår bara att se hur kreativa de blir för att gå runt den bestämmelsen.
Krav på svensk licens
För att kunna göra reklam för sina sajter måste spelbolagen ha ansökt om, och fått, svensk licens. Om licens saknas får marknadsföring inte ske i, som det står: ”tv-sändningar, beställ-tv, sökbar text-tv eller radiosändningar som omfattas av radio- och tv-lagen”.
Var kan man anmäla de som bryter mot reglerna?
Om du anser att du har utsatts för otillbörlig eller otillåten reklam finns det flera vägar att knäppa spelbolagen på näsan.
- Konsumentverket: En statlig myndighet som ska skydda konsumenterna från vilseledande och alltför aggressiv reklam.
- Reklamombudsmannen: RO är en av näringslivets egna instanser som arbetar för en självsanering av marknadsföringen i Sverige. Målet är att all reklam ska ligga på en hög etisk nivå.
- DM-nämnden: Också näringslivets egen instans. Hit kan konsumenter och juridiska personer anmäla reklam som inte följer näringslivets egna riktlinjer för etisk direkt- eller interaktiv reklam.
- Spelbranschens Expertgrupp för Etisk Marknadsföring: SEEM är en oberoende expertgrupp för granskning av spelbolagens marknadsföring. Riktlinjerna har tagits fram av SPER, Spelbranschens Riksorganisation.
Hur påverkas spelberoendet?
Faktiskt inte nämnvärt, har det visat sig. Trots att reklamen är långt mer aggressiv idag än för tio år sedan har inte andelen personer med spelproblem ökat. Däremot kan man se att de som redan har problem ligger i riskzonen för att öka spelandet ännu mer – eller för att få återfall efter att ha lyckats sluta spela.
Allting går att sälja med mördande reklam. Hasse&Tage visste vad de pratade om i låten om konserverad gröt. Men i framtiden gäller hårdare bullar för spelbolagen.