Bethard blir medlemmar i SPER – för en hållbar spelbransch
Spelbolaget Bethard har valts in som ny medlem i Sper, Spelbranschens Riksorganisation. Även jämförelsesajten BraOdds har anslutit som medlem. Sper får därmed värdefull hjälp i arbetet för att Sverige ska få en mer hållbar spelbransch.
Att Bethards ambition är att de ska bli ledande på ansvarsfullt spel är både positivt och modigt. Vi är gärna med och bidrar till det arbetet. BraOdds gedigna erfarenhet kommer också vara värdefullt i utvecklingen framåt, säger Jenny Nilzon, vd för Sper.
BraOdds är en jämförelsesajt som sedan 2003 har jämfört odds på sportspel, men man har också jobbat med att analysera svenskarnas spelvanor och hur marknaden utvecklas.
Håkan Klingén grundade BraOdds för 15 år sedan. Han har själv varit en aktiv gambler ända sedan 70-talet och har levt på sitt spelande i många år. Sajten finns på 21 språk och är idag Sveriges största oddsjämförelsesajt. Han säger:
Som ledande oddsjämförelsesajt i Sverige är det naturligt för oss att bidra till branschens utveckling. Jag har försörjt mig på mitt spelande i många år och vi samarbetar redan med flera av Spers medlemmar.
Bethard, som fick allt ljus på sig när Zlatan blev delägare, erbjuder casino och sportsbetting och har sökt svensk licens. De har redan tidigare påbörjat ett arbete för att utveckla och förbättra sitt eget spelansvar.
Bethards största fokus ligger på sportsbetting, men förutom casinospel sysslar de med e-sport, fantasy sports och förbereder sig även för att erbjuda lotterier.
När vi gör något gör vi det till 100 procent. Vi har höga krav på oss själva vad gäller ansvar och omsorg. Att nu vara med och bidra och utmana genom vårt medlemskap i Sper känns väldigt bra. Samtidigt ska vi vara ödmjuka inför att vi är långtifrån perfekta och vår ambition är att fortsätta att lära oss av de som har djupast kunskap. Här ser vi fram emot att dra nytta av den kompetens som Sper besitter, säger Erik Skarp, vd och grundare av Bethard.
Vilka är Sper?
Sper grundades 2003 av diverse spelbolag i Sverige, bland andra ATG, Svenska Spel och Folkspel. Syftet med organisationen var att skapa branschöverenskommelser för att skydda konsumenterna. Ända sedan dess har Spers huvudsakliga fokus varit att marknadsföringen ska vara måttfull, något som nu också är ett fokus i den nya svenska spellagen.
En personlig reflektion: Jag kan undra hur det kommer sig att marknadsföringen, efter 15 års arbete, idag är allt annat än måttfull när det faktiskt är spelbolagen själva som säger sig arbeta för måttfullhet. ”Motsägelsefullhet” är ordet för dagen. Förhoppningsvis tonar de ner den så aggressiva reklamen efter nyår.
Nåväl. Sper företräder i alla fall den svenska spelmarknaden och ska tillvarata medlemmarnas intressen. Mål: att verka för en sund och hållbar spelbransch. Medlemmarna förväntas att ha konsumentens bästa för ögonen och verka för en positiv utveckling av branschen – ur ett hållbarhetsperspektiv.
Spers uppdrag
På Spers hemsida läser vi: ” Eftersom allt pengaspel innehåller en viss risk för problem, är det extra viktigt att vi i branschen samarbetar och lyssnar på signaler från marknaden. Ingen ska behöva få problem eller spela för mycket. Vi belyser dessa utmaningar och samarbetar för att lösa dem.”
Sper har jobbat för att skapa ett bra konsumentskydd, baserat på en grund i lagstiftningen med en självreglering ovanpå som grädde på tårtan. Och de riktlinjer som tagits fram baseras på 4 grundprinciper om att Spers medlemmar ska:
- Erbjuda produkter och åtgärder som är utformade för en trygg och säker spelverksamhet
- Ge konsumenten korrekt och tydlig information så att den kan ta välinformerade beslut kring sitt spelande
- Ge anställda och samarbetspartners kunskap och insikt i att förebygga spelproblem
- Utgå ifrån, och uppmuntra till, oberoende forskning med syfte att utveckla praxis för spelansvar samt främja en bättre förståelse för de sociala effekterna av spel
Andra medlemmar i Sper
Det finns en mängd andra medlemmar i Sper. Man skiljer på Operatörsmedlemmar och Leverantörsmedlemmar.
Bland leverantörsmedlemmarna finns, förutom nya BraOdds, IGT, Paf, Raketech, SG Digital och Zimpler, som är ett svenskt betalinstitut.
Operatörsmedlemmarna är idag ATG, Bethard Group, Folkspel, Idrottens spel, Kombispel, Miljonlotteriet, Sportlotteriet, Paf, Svebico, Postkodlotteriet och Svenska Spel.
Fotnot: När jag tittar på medlemslistan inser jag att dessa medlemmar faktiskt har varit ganska måttfulla i sin reklam. Den där aggressiva reklamen kommer från spelbolag med utländska licenser.
Det ska bli intressant att se vad som sker, nu när alla måste ha en svensk licens, och måste följa uppmaningen om att vara måttfulla.