Lisbon Affiliate Conference – vad händer i spelvärlden?
Lisbon Affiliate Conference, eller LiAC, är en av världens största konferenser för oss affiliates. Här träffas affiliate-marknadsförare och representanter från spelvärldens affiliate-program – ett gyllene tillfälle att knyta nya kontakter och hålla sig à jour med vad som händer i gamblingvärlden.
LiAC arrangeras av iGaming Business Ltd och är ett årligt evenemang, som efter tre framgångsrika år i Berlin nu förflyttades till varmare breddgrader – Lissabon i Portugal. Och konferensen blev även i år en stor succé.
I Lissabon möttes över 3 000 delegater, 1 500 affiliates och ett hundratal representanter för olika affiliate-program i en fyra dagar lång konferens, fullspäckad med events och talare som höll föredrag om allt mellan himmel och jord. Kryptovalutornas påverkan på GDPR diskuterades, liksom vad som händer när man sökoptimerar på fel sätt – bara för att nämna ett par exempel.
Vad är en affiliate?
Företag över hela världen behöver trafik till sina webbplatser för att överleva. Om ingen besöker deras sajter, lär de ju inte heller sälja något. Därför behöver de ta hjälp med att få besökare att gå till just dem. Men de flesta bryr sig knappast om att länka till deras sajter bara för att det är så himla roligt – de behöver få något i gengäld. Och det är här vi affiliates kommer in i bilden.
De länkar du ser på vår sajt, som går till casinon som Lucky Casino, Rolla, Twin och alla de andra är så kallade affiliate-länkar. När du klickar på dem vet casinot att du kommer från vår sajt med hjälp av en liten kodsnutt i länken. Om du sedan gör en insättning och börjar spela, så får vi en liten procent av det, som tack för att vi länkade till casinot eller bettingsidan.
Det är inte bara i gamblingvärlden som det går till så här. Du ser det överallt; i resebranschen, mode, elektronik och i stort sett alla branscher som sysslar med försäljning online.
Så vad hände då på LiAC?
Massor! Mycket uppmärksamhet riktades som sagt på kryptovalutor som Bitcoin, Bitcoin Cash, Ethereum och flera andra. Man pratade om nackdelar och fördelar, och hur allt fler spelsajter börjat acceptera bl.a. Bitcoin som valuta. Det finns till och med renodlade Bitcoin-casinon därute.
Här diskuterades också det faktum att man inte kan göra reklam för kryptovalutor på Google och Facebook. Nicc Lewis från Expozive menar att mycket beror på att dessa företag inte har en aning om vad krypto egentligen innebär.
Just nu kan du officiellt inte annonsera om kryptovalutor på FB och Google. Även mail-leverantörer som Mailchimp har bannat det, och allt handlar om brist på kunskap. De vet inte vad skillnaden är mellan BTC och ICO och vad en CFD är, förklarar Nicc.
Marknadsföring
Det pratades också mycket om marknadsföring. Tiz Gambacorta från 8020 Research är en luttrad marknadsföringsexpert. I en diskussion säger han: ”Hittills har branschen, som blivit allt mer konkurrensutsatt, mest handlat om att ha den bästa sajten, det bästa temat och de bästa erbjudandena. Nu är allt det där vardagsmat och det handlar mer om hur spelaren kan relatera till ett visst varumärke.”
SEO
I ett annat konferensrum handlade alla diskussioner om SEO – eller sökmotoroptimering med ett svenskt ord. 18-åriga underbarnet och SEO-specialisten Julia Logan, ”Irish Wonder” kallad, höll ett föredrag om ”negativ SEO”, vilket i korta drag betyder att någon utomstående medvetet försöker få din sajt att rankas sämre på Google. Det kan till exempel göras genom att de använder länkar till din sajt för att skapa en onaturlig länkprofil, och därmed få det att ringa varningsklockor hos Google och andra sökmotorer. Julia pratade om varför man gör det, hur man identifierar det och hur man kan skydda sig mot det
Se först och främst till att du spårar allt som händer och dokumenterar det. Håll noga koll på din länkprofil. Får du inlänkar som du inte borde ha? Se också till att din site är så perfekt att det skulle krävas massor av ansträngning för att utsätta dig för negativ SEO, var några av Julias råd.
Intryck från LiAC
Det har varit några spännande dagar i Portugal. Och vi har med oss massor av intryck och nya tankar tillbaka till Sverige. Något som förhoppningsvis ska leda till att du får en ännu bättre upplevelse på vår sajt, med bättre artiklar och mer relevant innehåll.