Fotbolls VM 2018 – en guldgruva för spelbolagen – eller?

Fotbolls VM 2018 – en guldgruva för spelbolagen – eller?

Blev det några pengar över för Betsson, LeoVegas, Unibet och de andra spelbolagen, när fotbolls-VM summerades? Med tanke på de enorma summor som vi spelare satsade på matcherna, borde ju spelgeneralerna ha kunnat köpa sig varsin liten pittoresk stat i USA för pengarna?

Njaäee… kanske inte ändå. Någon ny Joakim von Anka blev det nog aldrig. Han får fortsätta simma omkring ensam därhemma i sitt kassavalv. Men nog tjänade de pengar alltid.

Hur mycket pengar gav vi till spelbolagen under VM?

Sammanlagt sparkade grabbarna i kortbyxor boll i 64 matcher under VM. Och spelarna lade bets för ungefär 22 miljarder kronor – per match! Det betyder att det spelades för smått otroliga 136 000 000 000 Euro, eller 1,4 biljoner svenska riksdaler. Någon räknade ut att det skulle krävas nästan 60 000 Stryktipsomgångar för att komma upp i den omsättningen.

Och VM bjöd på ganska många skrällar där favorittippade lag fick fälla ner tuppkammen och åka hem med svansen mellan benen; Portugal åkte t.ex. ut tidigt och Tyskland, en av guldfavoriterna, gick inte ens vidare från gruppspelet. Det här gynnade såklart spelbolagen.

Finalrundorna gav också klirr i kassan hos bettingsajterna. Och till stor del berodde det på att så många matcher gick till förlängning och straffsparksavgöranden. Det här betydde pengar för spelbolagen, då vinsterna räknas på resultatet i full tid (det som allmänt kallas för ”bookie-kryss”). Oavgjort var det resultat som spelades minst.

Så visst tjänade våra bookmakers världen över ganska mycket pengar på VM. Men de spenderade också enorma summor på marknadsföring inför och under turneringen. Konkurrensen mellan spelbolagen är mördande och för att synas i mediebruset var man tvungen att lägga stora pengar på annonser, tv-reklam, mail-utskick och andra reklamkampanjer.

Även om bolagen inte tjänar storkovan på kort sikt, så genererar ett arrangemang av den här digniteten många nya kunder, vilket följaktligen kommer att gynna spelbolagen i längden.

Uppgjorda matcher är ett annat stort problem för spelbolagen, och det slits hår och slängs tallrikar i ilska över matchfixandet som sker över hela världen. Men just under VM kunde FIFA, som noga kontrollerat saken, inte upptäcka att en enda match var uppgjord.

Finalen – Giganten mot Uppstickaren

Frankrike var ostoppbara under såväl gruppspelet som finalrundorna och seglade på en räkmacka hela vägen till final. Men motståndarna i finalen var inget annat än en superskräll – Kroatien. Det var också den match som det spelades allra flitigast på – ca 75 miljarder kronor omsattes på VM-finalen.

I finalen slog det dock stopp i maskineriet hos Luka Modrić och killarna i Kroatien. Frankrike vann finalen med 4-2. Men den kroatiska bragden var ett faktum, och strax efter turneringen valde Ante Rebic i Kroatien att använda sin VM-bonus till att betala av alla huslån för invånarna i hans hemby Donji Vinjan utanför Split.

Både publiken och spelbolagen älskade Kroatien

Kroatiens framfart i VM fascinerade publiken, som älskade deras kampvilja som resulterade i att de besegrade både England och Argentina. Men även bettingsajterna gnuggade händerna över resultaten. Kroatien var underdogs i nästan alla matcher och hade ett öppningsodds på hela 34 gånger pengarna. Och tre av deras matcher i slutspelet slutade med oavgjort i full tid.

Kroatien var också det lag som hade den största spelomsättningen av alla, sannolikt på grund av de skrällar de ställde till med under resans gång. Därmed är det också sannolikt att de genererade mest intäkter till spelbolagen.

Sammanfattning

VM är en av de största idrottshändelserna alla kategorier, tillsammans med OS och kanske några till. Men även om det spenderas miljardbelopp på VM-oddsen så är det ändå bara en liten fis i vinden – Kindred Group (Unibet, Maria Casino) säger till exempel att VM står för ca 5% av den totala omsättningen de år VM spelas.

LeoVegas, som startade sin Sportsbook 2016, säger att endast ca 7% av omsättningen består av sportbetting.

Samtidigt som den totala omsättningen på odds-spel ökar, startas nya betting- och casinosajter på löpande band – de poppar upp som maskrosor i gräsmattan och för varje dag som går ökar konkurrensen mellan spelbolagen.

Många väntar säkert också med spänning på årsskiftet, då den nya spellagen träder ikraft. Från den 1 januari måste alla som vänder sig till den svenska marknaden inneha svensk spellicens för att få bedriva verksamhet. De flesta räknar kallt med att en hel del casinon och spelsajter kommer att försvinna – och därmed kanske också konkurrensen lättar en aning.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *