Sex spelbolag i annonseringstoppen
Det kan väl knappast ha undgått någon att spelbolagen under förra året exponerat sig allt mer via annonsering inom alla typer av svensk media och enligt siffror från Kantar Sifo bekräftas nu detta också tydligt i statistiken, rapporterar bland andra Dagens Media.
Inte mindre en sex bolag inom spelbranschen finns med bland de 20 företag som satsade allra mest på annonsering i Sverige under 2018 och Kindred Group klättrade från fjolårets nionde till en andraplats och har därmed endast ICA framför sig på listan. Är detta bara början eller är det en övergående trend som kan komma att avta redan i år?
Kindred Group allt närmare miljarden
Vid sidan av de statliga speljättarna Svenska Spel och ATG, som vi för övrigt hittar på sjätte respektive nittonde plats på listan, återfinns numera alltså ytterligare fyra spelbolag som pengamässigt mäter sig med de allra tyngsta pjäserna vad gäller annonsering. De aktuella bolagen är LeoVegas, Snabbare, Global Gaming Malta och Kindred Group. De sistnämnda, som bland annat står bakom varumärken såsom Unibet, Maria Casino och Storspelare.com, står dock i en klass för sig bland dessa med sin smått makalösa annonssatsning på inte mindre än 985 miljoner kronor under 2018. En summa som ju till och med överträffar annonsjätten Proctor & Gamble med råge.
Nykomlingar skvallrar om nya satsningar
Att både Snabbare och Global Gaming tog sig in på topp-20 redan på årets lista kan mycket väl tolkas som att vi kommer att få se ytterligare storsatsningar av allt fler spelbolag via de mer klassiska och kostsamma marknadsföringskanalerna även under 2019. Faktum är att ingen lär bli särskilt förvånad om det återfinns ett par, tre spelbolag till på denna lista nästa år. Det finns åtminstone inte mycket som för tillfället tyder på motsatsen. Sportbetting- och casinomarknaden formligen exploderar ju i omfång just nu i samband med omregleringen av den svenska spelmarknaden. Konkurrensen är brutal och alla medel inom ramen för det tillåtna måste förstås utnyttjas.
Risk för utmattad marknad?
Kan ICA, så kan väl vi? Ja, så resonerar nog många aktörer inom spelbranschen i dessa dagar. Frågan är bara om det är riktigt så enkelt. Kanske måste man se mer objektivt på situationen och inte dras med i något som kan liknas vid ett drev eller masshysteri. Lyhördhet för marknadens signaler, timing och välutvecklad fingertoppskänsla är nog snarare de verktyg som kommer att behöva plockas fram ur verktygslådan framöver. Alltför utbredda miljonsatsningar kan sammantaget komma att visa sig bidra till att hela branschen biter sig själva i svansen. Om alla skriker för full hals samtidigt kanske ingen uppfattar budskapet för allt oväsen.
Ingen undgår det naturliga urvalet
Den svenska spelmarknaden är extremt tvetydig just nu. Å ena sidan tungrodd och konservativ, å andra sidan präglad av brist på erfarenhet och naivt liberal. Här gäller det för marknadens aktörer att hitta rätt balans, och att bara ägna sig åt att lägga ut enorma summor på annonsering är nog inte lösningen. Det kanske räcker en bra bit, men sannolikt inte hela vägen. Mer måste till, som uppbyggande av förtroendekapital i form av långsiktiga, trovärdiga satsningar där kunden sitter i förarsätet.
Kortsiktiga lösningar eller alltför spretiga satsningar kommer att straffa sig, vilket både kommer skada men även på ett vis gynna en i nuläget förvirrad och vildsint svensk spelmarknad, lika rå och svårtolkad som ett obehandlat stycke granit som just sprängts loss ur berget. Men, den som hugger i sten kommer sakta börja se en kontur.