Storpremiär för bettingsidan efter uppköp
Vi har tidigare rapporterat om att LeoVegas Group ska köpa upp varumärket Expekt, och nu är affären i hamn! Häromdagen slutfördes förvärvet av sportsajten. I samband med detta nylanserades också hemsidan i en storsatsning som återigen ska göra Expekt till ett av de ledande varumärkena inom sportspel i Sverige.
LeoVegas förvärvar anrika Expekt
Expekt är ett välkänt varumärke för dig som är det minsta intresserad av sportsbetting. Sajten har funnits ända sedan 1999, och den var enormt populär i början av 2000-talet. Efter detta ökade dock konkurrensen rejält inom sportsbetting online, och Expekts marknadsandelar har de senaste åren minskat allt mer. Men det är många spelare som fortfarande kommer ihåg varumärket, vilket är en möjlighet som LeoVegas vill ta vara på.
Det var den 15 mars i år som LeoVegas gick ut med nyheten om att de planerade att förvärva varumärket Expekt från tidigare ägarna Betclic Group. Affären blev klar den 19 maj, och köpeskillingen uppgick till 5 miljoner euro.
Svensk sajt med licens från Spelinspektionen
Trots att Expekt fört en något tynande tillvaro på spelmarknaden de senaste åren så var verksamheten fortfarande lönsam innan uppköpet. Dessutom hade Expekt redan svensk licens från Spelinspektionen. Därmed var det ett guldläge för LeoVegas att ta över och fräscha upp både hemsidan och konceptet i en helt ny storsatsning.
Nya Expekt drivs nu från LeoVegas tekniska plattform Rhino, vilket innebär att man har möjlighet att erbjuda en förbättrad spelupplevelse av hög kvalitet. Lanseringen av nya Expekt kommer också lägligt i tiden. Snart stundar stora fotbollsmästerskap både här i Europa och i Sydamerika, och då är sajten redo för en anstormning av nya svenska spelare. LeoVegas Sverigechef Niklas Strandanäs kommenterade den nya satsningen:
Vi är stolta över att få presentera nya Expekt i god tid innan årets största idrottshändelser. Vår ambition är att återigen positionera Expekt som spelarnas favoritbolag och erbjuda den bästa spelupplevelsen i mobilen. Idrott är mycket känslor och spänning och vi vill även att nya Expekt ska symbolisera det.
Nya Expekt har sett dagens ljus
Du som tänkt spela hos Expekt kommer att upptäcka en hel del förändringar framöver. En nyhet på sajten är till exempel ett kommunikationskoncept med extra hög spänningsnivå och en hel del dramatik. Spelupplevelsen på nya Expekt kommer även att förbättras rejält. Man har dessutom tagit fram en reklamkampanj som kommer att synas både på nätet och i tv inför de kommande mästerskapen. I den nya reklamen utlovar man bland annat fler odds på fler matcher, superenkel registrering, mer boostade odds och 100 kronor i bonus med 1x omsättningskrav. Gustaf Hagman, som är vd för LeoVegas Group, kommenterade framtiden för Expekt när den nya sajten presenterades i förra veckan:
Det är otroligt kul att vi idag lanserar det nya Expekt! Tajmingen kunde inte vara bättre med de händelserika sportåren vi har framför oss. Expekt ska återigen bli ett ledande sportspelsvarumärke i Sverige och Norden och det arbetet börjar idag.
Du som gillar casinospel har också en hel del att hämta hos Expekt. Den nya spelsajten har nämligen en casinoavdelning där du inom kort kommer att hitta både slots, bordsspel och live casino-spel från ett stort antal olika leverantörer.
Sverige blir första marknad för nysatsningen
Hela 91 % av Expekts tidigare intäkter kom från den svenska spelmarknaden. Därför är det inte särskilt oväntat att nya Expekt först lanseras just i Sverige. Om satsningen går bra väntar troligen flera internationella marknader framöver. Nya Expekt är nämligen en del av LeoVegas positionering mot att erbjuda mer sportspel, och som bekant är lejonbolaget redan representerade med sina casinospel i en mängd olika länder. Därifrån är steget inte långt till att även introducera det nygamla sportvarumärket utomlands.