ATG lanserar spel på odds
Samtidigt som den nya svenska spellagen trädde ikraft lanserade ATG en helt ny verksamhet – sportsbetting.
I samband med detta har man också tagit fram ett nytt reklamkoncept, baserat på en kundersökning bland deras kunder om vilka förväntningar de har på ATG inför framtiden. Följaktligen kallas den nya reklamkampanjen ”förvänta dig mer”.
Reklamen ger små korta blickar på de nya produkterna hos ATG, och vi får följa med till hockey- och fotbollsplaner och tennisplaner – i en video som ska beskriva hur spelbolaget har verkat i en ”egen fålla” ända fram till nu, då man kan erbjuda spel på över 65 olika sporter och evenemang.
Borta – åtminstone för tillfället – här den lilla ponnyn Vinnie, en av Sveriges populäraste reklamkaraktärer någonsin i landet.
ATG har fått licens för flera olika verksamheter
Redan i juni 2018 meddelade ATG att man tänkte söka licens för spel på hästar, sportsbetting och casinoverksamhet. Och nu är det alltså verklighet och såväl odds-sektionen som casinoverksamheten är i full gång.
Vi står inför den största förändringen i ATG:s historia. Vi har 1,5 miljoner spelare och vet att de spelar på både sport och casino hos andra bolag idag. Vi vill inte att de ska spela mer, men att de ska välja oss när de spelar. Därför ville vi skapa ett koncept som innehåller element av igenkänning för våra trogna V75-spelare, men som också erbjuder något nytt och spännande för sport- och casino-publiken, säger Sten Andersen som är marknadschef på ATG.
Reklamen rullar redan i tv-rutan, samt i tidningar, utomhusreklam, butiker och på internet.
ATG störst i Sverige
I skrivande stund är det 65 spelbolag som har fått licens enligt spellagen (det finns också lotterier som fortfarande har tillstånd enligt den gamla lotterilagen). Och en sak som är lite intressant är att efter årsskiftet 2018/2019 är ATG det enskilt största spelbolaget av dem alla. Det beror på i främst två saker
- De senaste åren har ATG ökat sin omsättning med över en halv miljard kronor
- Största orsaken är dock att Svenska Spel har varit tvungna att dela upp sin verksamhet under flera olika bolag
ATG:s nettoomsättning på ca 4 miljarder kronor beräknas stå för ungefär 35% av den svenska marknaden.
ATG sänder under SHL-hockeyns power breaks
Power breaks är ingen nyhet för oss som tittar på ishockey. Det är ett avbrott i spelet på en dryg minut, där man visar olika reklamfilmer för tittarna, samtidigt som spelarna får hämta andan en stund.
Men under vårsäsongen kommande sändningar av SHL byts dessa reklamsändningar ut mot ATG:s egna livesändningar – ledda av de gamla rävarna Challe Berglund och Claes Åkesson. Under dessa sändningar kommer man i direktsändning att prata om odds på den aktuella matchen, men också syssla med lite ”cross-promotion” för ATG:s andra spelmöjligheter.
Vi fyller ett traditionellt reklamavbrott med innehåll för tittarna, alltså ingen förinspelad och likriktad reklam som man sett i pauserna under lång tid. Dessutom är det ett förträffligt fönster för crosspromotion när det gäller ATG:s andra spelmöjligheter, säger Sten Andersen.
Han fortsätter:
Det känns som ett naturligt steg att gå i mer redaktionell anda, som tydligt möter tittarnas intressen. Vi lanserade sportspel för bara en vecka sedan och det här initiativet visar på ATG:s innovationsförmåga, snabbhet och lyhördhet mot tittarna. Man kan räkna med att det kommer mer från ATG som sticker ut. Vi har ju precis börjat.