ATG ny huvudsponsor till Svenska Skidskytteförbundet
Svenskt skidskytte får en ny huvudsponsor. Nyligen blev det klart att ATG kommer att gå in som ny sponsor för Svenska Skidskytteförbundet. ATG har redan tidigare nosat lite på skidskyttet i form av enskilda idrottsutövare som Björn Ferry, Helena Ekholm och Magdalena Forsberg, men nu skriver man alltså avtal på förbundsnivå.
AB Trav och Galopp sponsrar redan bl.a. SOK, Parasport Sverige och SHL. Och nu vill man också se till att skidskyttet får det stöd de så väl förtjänar.
Ingemar Arwidsson, generalsekreterare på Skidskytteförbundet säger: ”ATG är för oss en riktig drömpartner som länge varit viktiga för svensk idrott bland annat genom sitt engagemang i Svenska Olympiska Kommittén. Deras ansvarstagande och sympatiska framtoning gör att vi känner en perfekt matchning, vilket är guld för oss.”
Skidskytte är en av våra mest populära sporter under vinterhalvåret, vid sidan om sporter som längdskidåkning, alpina sporter och ishockey. Och Sten Andersen som är marknadschef på ATG menar att det ska bli extra kul att följa skidskyttet på nära håll, inte minst under VM.
Jag hoppas att vi kan bidra till att sporten kan utvecklas till sin fulla potential, för skidskytte är en av Sveriges stora folksporter, fortsätter han.
Det finns en stark koppling mellan spelföretag och svensk sport
Att spelbolagen tjänar pengar på sporten är ingen större hemlighet. Men många av dem, däribland ATG, ger också stora summor tillbaka. T.ex. svensk travsport har sin huvudsakliga inkomst från just ATG. Och många idrottsstjärnor hade aldrig nått dit de är idag utan sponsorpengar.
Men ATG är långt ifrån den enda aktören som stöttar idrotten genom sponsoravtal. Många andra starka operatörer är djupt involverade i idrotten, och stora summor byter ägare varje år på det här viset.
Svenska Spel är en av dem. Man har stöttat svensk idrott ända sedan 1934 inom idrotter som fotboll, hockey, handboll, innebandy och bandy. Svenska spel sponsrar hela 71 olika idrottsförbund med 50 miljoner kronor varje år, via ett projekt som kallas Gräsroten.
Unibet och fotboll
I 85 år har Svenska Spel varit Svensk Elitfotbolls huvudsponsor, men i somras tog Unibet över den stafettpinnen. Avtalet är värt 1,8 miljarder kronor och löper i sex år – med option på sex år till efter det.
En av anledningarna till att det här är möjligt är att det kommer ett nytt licenssystem från den första januari 2019. Deris Sylwan förklarar: ”Om vi spolar tillbaka tiden och tittar historiskt så har vi i 20 års tid velat sponsra svensk fotboll och ge tillbaka mer till sporten och samhället, men vi har inte haft möjlighet på grund av det monopol som funnits.”
Med det nya avtalet vill Unibet stärka sin koppling till fotbollen och bli spelarnas självklara val när man ska betta på svensk fotboll.
Betssons sponsoravtal
För Betssons del handlar det mycket om svensk och europeisk ishockey. I somras blev det klart att spelbolaget går in som ny huvudsponsor till Svenska Hockeyligan, SHL – ett avtal som man beskriver som företagets hittills största satsning inom svensk idrott.
Bara en kort tid senare meddelade Betsson att man även blir ny officiell sponsor av Champions Hockey League.
Betsson har rötter ända från 60-talet och är idag ett av Nordens ledande spelbolag. I och med avtalet med CHL är man nu även Europas största spelsponsor av hockey.
Mr Green tänker i grönt
Namnet Mr Green kom inte till av en slump. Allt hos Mr Green går i grönt, inte bara själva nätcasinot med den gröne gentlemannen. 2017 togs till exempel Green Gaming fram, ett verktyg som spelarna kan använda sig av för att få en insikt i sitt spelbeteende för att inte riskera att hamna i spelberoende.
Sedan i våras är man också en samarbetspartner till ÖtillÖ, en tävling i swimrun. Från Sandhamn till Utö simmar och springer man i lag om två mellan de 24 öarna som den 75 km långa sträckan innehåller. Tävlingen är också erkänd som VM i swimrun.
I samarbete med ÖtillÖ skapades projektet #cleantheocean, i samband med Malta Swimrun Experience. Syftet är att plocka skräp för att visa på hur mycket plast och annat skräp vi egentligen slänger i naturen. Skräp som ofta hittar vägen ner i havet.
”Ett grönt tänk har varit en del av vår affärsstrategi sedan vi grundades 2007. Vi har höga ambitioner och vill att vårt varumärke ska förknippas med Green Gaming”, säger Jesper Kärrbrink på Mr Green.
Spelbolagens vara eller inte vara är något som ofta diskuteras. Men man får inte glömma att en hel del gott kommer från spelbolagens och sportens samarbeten.