KO stämmer bolag bakom spelsajt
Nu har Konsumentombudsmannen, KO, dragit ett spelbolag inför domstol. Det är Elec Games som har stämts inför Patent- och Marknadsdomstolen. Orsaken till stämningen är att KO anser sig ha funnit att bolagets marknadsföring strider mot svensk lagstiftning.
KO har tittat närmare på hur nätcasinot Ninja Casino har marknadsfört sig ibland annat Aftonbladet och Expressen. Granskningen har visat att casinots reklam inte följer intentionerna i lagens direktiv om måttfullhet i marknadsföringen.
Reklamen är påträngande och vilseledande
I reklam får man inte få det att låta som att det är något annat än slumpen som avgör, till exempel när det gäller en storvinst på ett jackpottspel. Det är absolut inte okej att överdriva spelarnas chanser att vinna stora pengar. Inte heller får man vara påträngande i sin reklam. I just det fallet pekar KO på hur det kommer upp så kallade pop up-annonser när man går in på någon av nyhetssajterna. Dessa annonser måste man sedan aktivt klicka bort för att kunna gå vidare och läsa artiklar och reportage på webbplatsen.
Ninja Casino har enligt Konsumentombudsmannen skrivit saker som ”SPELA NU!”, ”den klockrena vägen till guldet”, ”så kan du ta hem miljonerna” och ”vinsten på banken inom 5 minuter”. Och det är formuleringar av den typen som KO har reagerat starkt på.
I stämningsansökan begär KO att domstolen ska granska Ninja Casinos marknadsföring närmare, i ett helhetsperspektiv, och sedan göra en bedömning utifrån det. Inte bara titta på enstaka påståenden man hittar i reklamen.
Det här är den allra första gången lagen om måttfullhet, och hur man egentligen ska tolka riktlinjerna i lagen, prövas i en svensk domstol.
KO efterlyser en praxis
Vi är angelägna om att få fram en praxis på området. KO anser också att det är viktigt att domstolen väger in hur sårbara grupper, personer med spelmissbruk eller som riskerar att hamna i spelmissbruk, påverkas av reklamen, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.
Reklam och marknadsföring i svenska spellagen
Omregleringen av den svenska spelmarknaden har tillkommit på grund av att det spelmonopol vi haft inte längre fyller sin funktion. Och syftet med att införa ett system med spellicenser är att ”få ordning” på spelandet i Sverige. Lagen handlar i huvudsak om att få ett bättre skydd för konsumenterna, och man ställer hårda krav på spelbolagen när det gäller att motverka riskerna för spelberoende.
Lagen innehåller direktiv om hur man får göra reklam för en spelsajt. I lagtexten säjer man ”Vid marknadsföring av spel ska måttfullhet iakttas”. Reklam får inte riktas direkt mot personer som är under 18 år.
Det är också förbjudet att skicka direktreklam hem till en person som har stängt av sig själv från spelande på casinon med svensk licens. Det är tillåtet endast om personen ifråga aktivt har godkänt det i samband med självavstängningen.
På sajten Spelpaus.se kommer det att upprättas ett register över de som har stängt av sig. På sajten kan spelare gå in och stänga av sig från spel på samtliga svenska casinon samtidigt. Man kan välja att stänga av sig under en viss tid eller tills vidare. I det senare fallet gäller avstängningen i minst ett år, och man måste aktivt gå in och annullera avstängningen om man vill börja spela igen.
Spelbolagen måste också ansluta sig till Spelpaus. Och varje gång någon loggar in eller ska öppna ett konto, måste man kontrollera i registret om personen har stängt av sig själv.
Stämningen kan bli viktig för framtiden
Det här målet kan resultera i just den praxis som KO är ute efter, och det ska bli intressant att se vart det här tar vägen. Oavsett hur domstolen dömer i frågan kan det innebära att vi får ett prejudikat som påverkar framtida mål i samma fråga.
Skulle Ninja Casino fällas så har man satt en gräns rent juridiskt för hur långt man får gå i marknadsföringen. Omvänt – om bolaget frias – är det en tydlig signal till spelbolagen att man faktiskt kan bre på lite extra i reklamen utan att hamna i klorna på KO och domstolen.