Racing: Efter Formel 1 – gräver guld i USA
En klassisk racingserie får åter svenska deltagare.
Efter flera år med relativt svaga resultat stod det i sensomras klart att Marcus Ericsson inte får fortsatt förtroende i F1-stallet Sauber, han puttas ner till tredjeförare vilket innebär att det bara blir tester och assistans för honom i fortsättningen. Trots det kommer 28-åringen ändå tävla nästa år. För ett par dagar sedan släpptes nämligen nyheten att Kumlasonen skrivit på ett kontrakt med “Schmidt Peterson Motorsports” som är ett av stallen i den amerikanska Indycarserien. I stallet ingår även bland annat kanadensaren James Hinchcliffe som blev tia den här säsongen.
Racingen i IndyCar ser helt fantastisk ut och jag känner mig verkligen exalterad över att få vara en del av den i framtiden. Det kommer vara mycket att lära sig, exempelvis nya, ovala banor. Det kommer inte att bli lätt, men det är en utmaning som jag ser fram emot mycket, säger Ericsson till Aftonbladet.
Flytten till staterna kan ses på två olika sätt. Dels är det ett nytt spännande kapitel i Ericssons karriär, tidigare har han mest hållit sig på den typen av banor som finns i Formel 1 medan Indycarserien har ovala banor som kräver en annan typ av körning. Samtidigt som det ska bli spännande för oss svenskar att se hur han kan konkurrera “over there” finns ändå känslan att hans tid i F1 aldrig riktigt blev som man hoppats. Under sina fem år fick han sällan chansen att verkligen visa vad han gick för, ofta var bilen för dålig för att lyckas i kvalen vilket satte svensken i en allt för svår sits när det sedan blev dags för själva racen.
Det som gör Ericssons flytt västerut extra intressant är det faktum att han faktiskt får sällskap av en annan svensk. För en tid sedan stod det även klart att Felix Rosenqvist kommer köra i samma serie. 26-åringen, som är regerande europamästare i Formel 3, har imponerat så pass mycket att toppstallet Chip Ganassi Racing skrivit kontrakt med honom. I stallet finns sedan tidigare Scott Dixon, en av sportens största som vunnit mästerskapet hela fem gånger. Noterbart är att svensken testkört för samma stall både 2016 & 2017 vilket gör att de borde ha bra koll på honom. För Rosenqvist är det här ett steg uppåt på karriärstegen men det är samtidigt ett tecken på att han förmodligen aldrig kommer köra i Formel 1, det är väldigt ovanligt att stallen där vänder blicken västerut i jakt på nya förare.
Den här svenskduons nya karriärval gör att Indyserien har blågula förare för första gången sedan 2005, då Kenny Bräck gjorde sitt sista lopp. Värmlänningen rankades som en av de mest färgstarka förarna och 1998 lyckades han vinna mästerskapet. Året efter vann han dessutom det ärofyllda loppet Indianapolis 500 vilket många ser som en ännu större bedrift. 2000-2003 körde Bräck i andra serien men sedan återvände han till IndyCar och det var då han råkade ut för den omtalade olyckan, bilen flög upp mot betongmuren på Texas Motor Speedway och snurrade sedan flera varv i luften. Bräck bröt i princip allt som går att bryta men återhämtade sig på ett imponerande sätt och gjorde sedan en succéartad, men bara tillfällig, comeback två år senare.
IndyCar har inte riktigt samma höga status som Formel 1 (speciellt inte här i Europa) men både Ericsson och Rosenqvist borde få ett rejäl löneökning i och med flytten och vi får säkerligen anledning att hålla ett extra öga på dem när mästerskapet drar igång i början av Mars nästa år.