Vilken skyldighet har operatörerna att skydda konsumenterna?
Hur ligger det egentligen till med ansvarsfrågan på våra svenska casinon? Vems fel är det egentligen när allt barkar åt skogen? Det råder lite delade meningar om den saken då många lägger ansvaret på spelbolagen medan andra tycker att spelaren får skylla sig själv om han eller hon inte kan hålla i sina pengar.
Bolagen kan bli dömda till böter
Juridiskt sett står det helt klart att operatörerna bär ett stort ansvar. Nyligen dömdes ett spelbolag, Rank Group, att betala 500 000 pund för att de misslyckats med att stoppa en spelare som förlorade 1 miljon pund på 24 timmar.
Böterna utdömdes på grund av att Rank inte kontaktade spelaren, som visat upp ett okontrollerat spelande. De besökte honom också under en period då han hade självexluderat sig. Dessutom följde de inte reglerna kring kreditgivning.
Kunden spelade bort ansenliga summor på ett av Ranks landbaserade casinon och på ett av deras onlinecasinon.
Richard Watson på Gambling Commission säger: ”Vi förväntar oss att alla operatörer skyddar en kund som börjar uppvisa ett riskabelt spelande, och spelbolagen får inte falla i fällan att tro att VIP-kunder inte kan ha problem.”
Han tillägger att det inte spelar någon roll hur rika de är. Operatörerna måste ändå övervaka dem på ett effektivt sätt för att förvissa sig om att de inte börjar få problem med sitt spelande. Och det är definitivt inte okej att besöka dem i hemmet under en tid då de har exkluderat sig från spelande.
Det här bötesbeloppet hade blivit mycket högre om inte Rank själva hade rapporterat sina misstag till Gambling Commission och varit transparenta under hela utredningen.
Vilket ansvar har spelaren själv?
Det är många som tycker att lagar och regler ställer för tuffa krav på operatörerna. De anser istället att spelarna själva måste ta sitt ansvar, och sluta när de känner att det börjar bli för stora insättningar och förluster. Det finns ju trots allt möjlighet att exkludera sig själv från casinot så att man inte kan spela.
Den nya spellagen som börjar gälla efter nyår lägger mycket av ansvarsbördan på operatörerna. Den har ett kraftigt fokus på konsumentskydd i fråga om allt från säkra transaktioner till införande av verktyg för spelgränser.
Fram tills nu har det inte funnits några direkt klara riktlinjer för operatörerna att hålla sig till. Det har inte varit möjligt eftersom spelsajterna har sina licenser hos olika jurisdiktioner då Sverige inte haft en reglerad marknad för nätcasinon som vänder sig till svenska spelare.
Men efter omregleringen kan man ta ett samlat grepp och några av de punkter som berör konsumenternas skydd är ganska tuffa.
Marknadsföring
Spelutredningen såg ett starkt samband mellan stenhård marknadsföring och ökad risk för spelberoende. Spellagen säger därför att all marknadsföring ska vara ”måttfull” vad det nu innebär. Reklamen innehåller oftast lockande jättebonusar, turkallingar och allt möjligt, men efter omregleringen säger lagen att nya spelare på ett casino bara får erbjudas en enda insättningsbonus.
Säkrare transaktioner
Transaktioner på dagens casino är redan krypterade och säkra, men nu ska säkerheten stärkas ytterligare genom att spelsajterna ska erbjuda BankID, som är det klart säkraste sättet att identifiera sig på nätet. Transaktioner med BankID kan man göra redan idag via Trustly.
Spelgränser
Alla nätcasinon måste informera sina kunder om vikten av att sätta gränser för sitt spelande och vi spelare kommer att vara tvungna att sätta ett tak för hur mycket vi kan sätta in.
Självavstängning
Det kommer att finnas två sätt att stänga av sig själv för en begränsad tid, eller ”tills vidare”. Det ena gör du hos respektive casino, vilket innebär att du ändå kan fortsätta spela på andra sajter. Det andra alternativet är att stänga av sig själv hos Spelmyndigheten (nuvarande Lotteriinspektionen). Man stänger då av sig själv för spel hos alla casinon med svensk licens. Väljer man ”tills vidare” här blir man avstängd i minst 12 månader.
Spelarens ansvar
Även om de nya direktiven ställer tuffa krav på bolagen så kan man inte helt förhindra spelberoendet. Operatören kan inte begränsa en enskild spelare förrän det gått ganska långt. Därför måste naturligtvis varje enskild spelare också ta sitt ansvar genom att spela förnuftigt, och själv inse när det är dags att sätta stopp.