AI-teknik används för att främja ansvarsfullt spel
Både redan existerande och nya spelbolag blir allt bättre på att hjälpa sina kunder att spela ansvarsfullt. Sedan tidigare finns ju som bekant de vanliga hjälpmedlen som självtester, spelgränser och självavstängningsregistret Spelpaus. Men på senare tid har en del mer avancerade funktioner dykt upp. Ett exempel på detta är LeoVegas som nu börjar använda sig av AI-genererade meddelanden till spelarna.
LeoVegas Group tar ytterligare steg för att upptäcka problemspelare
De nya meddelandena kommer att vara personliga och utgå utifrån spelarnas beteenden och vanor. De kommer att bestå av information om spelansvarsverktyg samt uppmuntran till spelarna att ställa in sina egna spelgränser.
Målet är att skapa kundrelationer som är mer hållbara – alltså att fler av deras besökare ska spela ansvarsfullt och att färre intäkter ska komma från problemspelande.
Tack vare AI-tekniken har LeoVegas möjlighet att anpassa och variera meddelandena utifrån personlig spelhistorik och beteende. Både budskapen och tonen i informationen kommer att förändras beroende på vilket behov spelaren bedöms ha i stunden. Först är meddelandena endast upplysande och uppmuntrande, men om de inte har någon effekt blir tonen mer bestämd och allvarlig.
AI används för att förutsäga vilka spelare som ligger i riskzonen för spelberoende
LeoVegas Group har själva utvecklat en modell för spelansvar. Där ingår kontakt med de spelare som bedöms vara i riskzonen för spelberoende. Ett särskilt team hos spelbolaget kontaktar då spelarna personligen, antingen via livechatt, e-post eller telefon, för att bidra med hjälp och råd.
Till den redan existerande modellen lägger man nu även till AI för att förutsäga vilka av kunderna som har risk att utveckla ett problemspelande. Spelare som utifrån LeoVegas data verkar ha ett skadligt spelbeteende kommer att se de nya AI-genererade meddelandena direkt på LeoVegas hemsida. De ska placeras på de utrymmen där LeoVegas annars marknadsför nya spel och aktuella kampanjer.
”Vi vill erbjuda våra kunder en underhållande upplevelse i en trygg spelmiljö och jag är mycket stolt över att vi nu använder detta utrymme till att uppmärksamma våra spelansvarsverktyg. Personliga meddelanden tidigt i våra kundrelationer är viktigt för att öka kunskapen kring ansvarsfullt spelande och bygger fortsatt hållbara kundrelationer”, säger Gustaf Hagman som är VD på LeoVegas Group.
Storbritannien blir först ut med den nya tekniken
Bland LeoVegas alla marknader så verkar Storbritannien vara en favorit när det gäller att testa nya funktioner. Vi har tidigare skrivit om att den banbrytande betalningsmetoden Open Banking först lanserades på LeoVegas brittiska sajt.
Även denna gång är det Storbritannien som blir först ut. De AI-genererade meddelandena kommer nämligen initialt att dyka upp på LeoVegas alla brittiska spelsidor såsom LeoVegas, BetUK, PinkCasino och 21.co.uk.
Det finns ännu ingen information om när vi svenska spelare får tillgång till det utökade skydd mot spelproblem som AI-tekniken möjliggör. Däremot är vi säkra på att Spelinspektionen välkomnar den nya funktionen eftersom de arbetar hårt för att göra den svenska spelmarknaden så trygg som möjligt för spelarna.
Tack vare de AI-genererade meddelandena blir det möjligt för LeoVegas att uppmuntra fler kunder att spela ansvarsfullt, samtidigt som de kan nå eventuella problemspelare i ett tidigare skede.