Ännu en spelgigant förnyar sitt varumärke
Förra veckan skrev vi om att amerikanska Scientific Games byter namn till Light & Wonder, och nu är det dags för förändringar inom ännu ett stort spelbolag.
För några dagar sedan avslöjade Playson att de skapat en helt ny varumärkesidentitet som ska reflektera företagets ledande position i branschen. Det inkluderar bland annat en ny logga och en ny produktutvecklingsstrategi.
Playson får en modernare logotyp
Den kanske största omedelbara förändringen som spelarna kommer att märka är förstås spelbolagets uppdaterade logga. Logotypen är utformad för att ge ett mer modernt intryck, och har inspirerats av spelarnas önskan att klicka igång något av Playsons spel i det breda utbudet som spelutvecklaren kan erbjuda.
Den starkt röda färgen ska illustrera Playsons allt starkare strävan efter att erbjuda underhållning av högsta kvalitet. Den tidigare logotypen som inkluderade sex trianglar i olika färger har alltså bytt ut mot en enda röd triangel i vassare design, och typsnittet har även det ändrats till en variant som upplevs betydligt mer modern än tidigare.
Interna förbättringar inom organisationen
Anledningen till att Playson nu kan introducera den nya varumärkesidentiteten är delvis att de genomfört flera förbättringar inom organisationen i linje med den globala tillväxtstrategin. Dit hör till exempel en ny metod för produktutveckling som kommer att ha en positiv påverkan på tidsplanen inom framtida projekt.
Den senaste tiden har Playson haft rejäla framgångar på flera av de viktigaste reglerade spelmarknaderna inom Europa. De vill nu satsa ännu mer på att skapa spännande och snygga spel med engagerande funktioner till spelare världen över.
”Vi fortsätter att utvecklas från en enormt framgångsrik period med internationell tillväxt, och ville säkra företagets långsiktiga framtid, så vi uppdaterade flera processer. Dessa åtgärder kommer att se till att vi befinner oss på starkast möjliga position för att leverera fler spännande spelprodukter till marknaden,” säger Playsons vd Alex Ivshin.
Kriget i Ukraina påverkar inte verksamheten
Eftersom en del av Playsons anställda är baserade i Ukraina har den senaste månaden varit utmanande för spelbolaget. De har dock kunnat omplacera och förflytta många av medarbetarna, och situationen har inte påverkat företagets planer.
“Det har varit en mycket svår period för många av våra anställda i Ukraina. Vi är otroligt stolta över deras förmåga att fortsätta vara optimistiska, uthålliga och engagerade i att skapa kvalitetsprodukter under de svåraste av förhållanden. Vi fortsätter att vara ett tätt sammansvetsat team fullt av fantastiska individer som är fast beslutna att fortsätta med ett stort projekt som har varit under utveckling under flera månader,” avslutar Alex Ivshin.
Fler detaljer avslöjas under ICE London 2022
Playsons nya identitet är tänkt att reflektera företagets aktuella position på marknaden och hur framtiden ser ut för spelbolaget. Enligt bolagets vd Alex Ivshin kommer fler detaljer kring deras ambitiösa planer att avslöjas under spelmässan ICE London 2022 som anordnas mellan den 12-14 april.
Det dröjer alltså inte mer än ett par veckor innan vi får veta mer om Playsons planer för framtiden, vilket förhoppningsvis också inkluderar nya spellanseringar. Vi kommer att uppdatera er om de mest intressanta nyheterna från spelmässan, och vi bevakar självklart även Playsons monter för att se vad de kan tänkas presentera.