Avgörande rättegång gällande spelreklam har inletts
Turerna kring Spelinspektionens indragning av licensen för Ninja Casino har varit många, men nu har slutligen rättegången mot Elec Games ägt rum. I onsdags startade huvudförhandlingarna i patent- och marknadsdomstolen, som gällde Ninja Casinos aggressiva marknadsföring i bland annat kollektivtrafiken i Stockholm. Trots att rättegången bara gäller ett av de många svenska spelbolagen så har den stor betydelse eftersom domen helt kan komma att förändra reglerna när det gäller spelreklam i landet.
Ninja Casinos marknadsföring var inte måttfull nog
Anledningen till att Elec Games, spelbolaget bakom Ninja Casino, stämdes var att många anmälningar kom in till Konsumentombudsmannen gällande företagets marknadsföring. Det var främst en kampanj i Stockholms kollektivtrafik som upprörde många resenärer då Ninja Casino hävdade att spelarna kunde få vinsten på kontot innan nästa station. Konsumentombudsmannen ansåg att denna marknadsföringskampanj bröt mot lagen om måttfullhet, eftersom den kunde uppfattas som påträngande och alltför lockande då den uppmuntrade till snabbt spel. Dessutom kunde den aggressiva marknadsföringskampanjen trigga personer som drabbats av spelproblem eller spelmissbruk.
Resultatet av rättegången kan förändra reglerna för spelreklam
Om Elec Games döms kommer domen att påverka alla svenska spelbolags framtida marknadsföring. Detta eftersom det är första gången man prövar måttfullhetsaspekten när det gäller spelreklam. Domen blir därmed prejudicerande för all spelreklam framöver. Gunnar Wikström, KO:s processråd, kommenterade stämningen tidigare under året:
Vi är angelägna om att få fram en praxis på området. KO anser också att det är viktigt att domstolen väger in hur sårbara grupper, personer med spelmissbruk eller som riskerar att hamna i spelmissbruk, påverkas av reklamen.
Rättegången mot Elec Games avslutades i torsdags den 17 oktober, och inom tre veckor kommer vi att få reda på resultatet.
Ninja Casino gör comeback trots alla motgångar
I september avslöjades att spelbolaget bakom Ninja Casino trots alla bakslag planerar att göra en comeback på den svenska marknaden. De har redan startat nya Nano Casino tillsammans med ett finskt spelbolag som har svensk spellicens, och tanken är att återlanserade Ninja Casino också kommer att ha licens från samma bolag.
Det var inte bara den aggressiva reklamkampanjen som Ninja Casino gjorde sig skyldiga till, utan de hade inte heller vidtagit tillräckliga åtgärder för att förhindra penningtvätt på sajten. Dessutom hade många spelare möjlighet att överskrida insättningsgränserna vilket bryter mot Spelinspektionens regler för svensklicensierade onlinecasinon. Detta ledde till att Ninja Casinos spellicens helt drogs in, och sajten har legat nere sedan i somras. Förmodligen har gänget bakom Ninja Casino lärt sig en hel del av sina misstag, och risken är liten att de kommer att upprepas när casinot återigen lanseras inom kort.
Elec Games vill inte kommentera rättegången, men inom tre veckor kommer vi alltså få reda på om det blir någon prejudicerande dom för den framtida spelreklamen i landet. Det är många som skulle välkomna striktare marknadsföringsregler för onlinecasinon och bettingbolag, inte minst eftersom TV, radio och internet fullkomligt översvämmats av spelreklam sedan årsskiftet när den svenska licensen infördes. Så fort vi får reda på resultatet av rättegången mot Ninja Casino och Elec Games kommer vi självklart med en uppdatering här på sajten!