Branschorganisationer utreder regler för spelreklam
Under en presskonferens den 5 november uttalade sig socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi om regeringens syn på den svenska spelmarknaden. Återigen var huvudämnet spelreklamen som länge varit föremål för debatt då många anser att den är alldeles för aggressiv och behöver begränsas ytterligare. Shekarabi vill se att spelreklamen begränsas kraftigt, och för tillfället undersöker flera branschorganisationer vilka åtgärder som kan användas inför ett förslag som ska läggas fram i slutet av år 2020.
Flera branschorganisationer arbetar på en lösning
Ett antal spelbolag och branschorganisationer har tagit sig an uppgiften att försöka komma med ett förslag på hur spelreklamen kan begränsas på ett sätt som även regeringen kan bli nöjd med. Det gäller bland annat organisationerna SPER (Spelbranschens riksorganisation) och BOS (Branschföreningen för onlinespel), som företräder svenska spelbolag och spelutvecklare.
Även Spelmarknadsutredningen ska undersöka vilka åtgärder som kan införas för att begränsa spelreklamen. De ska till exempel överväga om man ska begränsa vissa inslag i spelreklamen, om det bör finnas särskilda informationskrav och om spelbolagen bör iaktta särskild måttfullhet precis som när det gäller alkoholreklam.
Spelmarknadsutredningen ska också undersöka vilka konsekvenser som kan uppstå om man helt eller delvis förbjuder spelreklamen. Resultatet av utredningen ska redovisas den 31 oktober 2020, då man även kommer att presentera ett konkret förslag på hur spelreklamen i Sverige ska se ut framöver.
Spelreklamen har minskat det senaste året
Trots att regeringen lägger stor vikt vid att ta fram nya och striktare regler för spelreklamen så har den faktiskt redan minskat jämfört med förra året innan den svenska spellicensen infördes. Hittills i år har spelbolagen spenderat 4,3 miljarder på spelreklam, vilket är 44 % mindre än förra året vid samma tidpunkt. Många av de väletablerade och nya onlinecasinona har också ändrat sina reklamkampanjer och marknadsför nu sina spel på andra sätt än tidigare. Men med hänsyn till att spelreklamen fortfarande är väldigt vanligt förekommande i jämförelse med annan reklam är det inte svårt att förstå att regeringen vill se ytterligare begränsningar.
Shekarabi vill se en kraftig begränsning av spelreklamen framöver
Under presskonferensen den 5 november förtydligade socialförsäkringsministern vad regeringen förväntar sig uppnå inom den närmaste tiden:
Målsättningen är kvar och det är att driva igenom en lagstiftning som kraftigt begränsar spelreklamen, framförallt den aggressiva spelreklamen.
Just att en stor del av spelreklamen är så aggressiv anser Shekarabi är det största problemet, vilket också har lett till att flera svenska spelbolag fått betala böter eller till och med fått sina licenser indragna.
Ett exempel på detta är Ninja Casino, vars licens drogs tillbaka efter en alltför aggressiv marknadsföringskampanj i Stockholms lokaltrafik. Konsumentombudsmannen stämde då spelbolaget bakom casinot, och rättegången inleddes under oktober i år. Nu i november väntas domen i ärendet, och den är extra intressant då den kan ändra praxis för hur spelbolagen får marknadsföra sig i framtiden.
Det som gäller idag för de svenska casinon som har licens från Spelinspektionen är bland annat att de inte får marknadsföra sig till minderåriga, och att de inte får kommunicera några andra erbjudanden än välkomstbonusar i sin reklam. Däremot finns det inga tydliga riktlinjer när det gäller vad som räknas som måttfull spelreklam, något som det nya förslaget som utreds för tillfället förmodligen kommer att klargöra.