Ledande aktör släpper nytt varumärke på egen plattform
Det svenska mobilcasinot LeoVegas har de senaste åren utökat verksamheten, bland annat genom att lansera sin egen multibrandplattform (Brands of Leo) som utgör basen för bolagets kommande varumärken. GoGo Casino var det första nya varumärket att lanseras på plattformen, och nu är det dags för nästa; LiveCasino.com.
Precis som namnet avslöjar är LiveCasino.com ett varumärke med fokus på de klassiska bordsspelen i liveversion. Den nya sajten ska drivas av samma team som driver GoGo, och lanseras först och främst globalt i engelsktalande länder. Så småningom ska LiveCasino.com även lanseras på LeoVegas Groups reglerade marknader.
LiveCasino.com ska erbjuda live casino på en helt ny nivå
Med den nya spelsajten LiveCasino.com vill man lyfta live casino-upplevelsen till nya nivåer. Sajten kommer att erbjuda ett nytt och innovativt sätt att logga in och registrera sig, något som blir unikt i branschen. Exakt vad det rör sig om är inte helt uttalat, men det låter inte som en standard pay n play-lösning som vi är så vana vid att se idag. Ambitionen för den nya sajten är att ta en ledande position inom marknadens snabbast växande segment. Denna resa har LeoVegas Group redan gjort tidigare när man lanserade mobilcasinot LeoVegas.
Då LiveCasino.com drivs av samma team som GoGo och med LeoVegas centrala organisation i ryggen, kan den nya sajten dra nytta av koncernens erferenhet inom marknadsföring, spelutbud, betalningslösningar och regelefterlevnad. LeoVegas medgrundare Gustaf Hagman är stolt över det nya varumärket:
Vi är stolta och glada att lansera LiveCasino.com på vår egen teknikplattform. Teamet har gjort ett fantastiskt arbete med att lyfta hela Live Casino upplevelsen till en helt ny nivå. LiveCasino.com lanseras globalt i ett antal engelsktalande länder och ambitionen är att lansera i flera av gruppens lokalt licenserade länder framöver. Givet vår ambition att ta positionen som global marknadsledare inom online casino är det självklart att erbjuda ett varumärke som riktar sig mot Live Casino. Vi vill skapa en naturlig samlingsplats för alla som älskar spel som Roulette och Black Jack. Varumärket erbjuder ett unikt och innovativt sätt att logga in och registrera sig som kund. Detta är nytt i industrin och bidrar till att det blir branschens bästa spelupplevelse inom Live Casino.
Marknaden för live casino fortsätter att växa
På onlinecasinot LeoVegas såg man tidigt potentialen inom live casino och har sedan start erbjudit marknadens bästa livespel i en egen del av casinot. Med det nya varumärket kan man nischa sig ytterligare mot livesegmentet, något som ligger helt rätt i tiden då livespelens popularitet växer sig allt starkare världen över.
Ett gott tecken i sammanhanget är att Evolution Gaming, som är en prominent leverantör av live casino-spel, ökade rörelseintäkterna med 45 procent under Q1 2020. Dessutom har marknadsanalysföretaget H2 Gambling Capital beräknat att den globala live casino-marknaden kommer att nå 5 miljarder euro under 2020. Under de senaste 10 åren har tillväxttakten (CAGR) för live casino-marknaden snittat på 27 procent.
Intresset för live casino på nätet fortsätter alltså att öka. Detta tros bero på den höga igenkänningsfaktorn från landbaserade casinon i spel som blackjack och roulette, tillsammans med en fantastisk produktinnovation i samma spel online.
LiveCasino.com lanserar på den globala marknaden först
Trots att LeoVegas Group är ett svenskt bolag i grunden kommer det nya varumärket först att lanseras på den globala engelskspråkiga marknaden. Därefter är ambitionen att lansera sajten på bolagets lokalt licensierade marknader, vilket också innefattar den svenska. Det finns ingen information om när LiveCasino.com kan tänkas lansera i Sverige, men med LeoVegas bakom spakarna håller vi tummarna för att det sker så snart som möjligt. Vi är laddade för en riktigt spännande live-upplevelse!