Maltesiskt spelbolag stäms av Konsumentverket
I samband med Spelinspektionens allt mer omfattande jakt på casinosajter som bryter mot licensreglerna har ett nytt ärende dykt upp. Det gäller onlinecasinot Karamba Casino vars ägare nyligen har stämts av Konsumentverket för att ha vilselett spelarna i samband med ett bonuserbjudande.
Aspire Globals dotterbolag AG Communications stäms av KO
Flera spelbolag med svensk licens har tidigare varnats av Spelinspektionen för att de inte följt bonusreglerna. Men detta är första gången som ett spelbolag faktiskt stämts för att inte ha följt de regler som Spelinspektionen infört för svenska spelsajter. Det handlar om spelbolaget Aspire Globals dotterbolag AG Communications som driver Karamba Casino.
Aspire Global, som ligger bakom Karamba Casino, är ett maltabaserat spelbolag med lång erfarenhet av spelbranschen. Casinot har funnits ända sedan 2005, och ansökte och beviljades svensk spellicens när den infördes den 1 januari 2019.
Stämningen gäller en bonus som mer eller mindre tvingar casinots spelare att satsa höga summor för att kunna få ut bonuspengarna och tillhörande free spins. Erbjudandet skulle ge spelarna 2 000 kronor i bonus och 100 free spins. Men villkoren utgjordes av ett omsättningskrav på 35 gånger pengarna som skulle uppfyllas inom 21 dagar. De utdelade gratissnurren kunde dessutom bara användas under 24 timmar. Detta innebär att spelarna måste satsa minst 70 000 kronor för att över huvud taget kunna få ut några vinster.
För liten text och utebliven information
Utöver att bonuserbjudandet uppmuntrade spelarna att satsa stora summor så reagerade Konsumentombudsmannen (KO) på informationen om bonusvillkoren. Texten var nämligen så liten att den knappt gick att läsa. Det fanns inte heller några uppgifter om att det endast är myndiga spelare som fick ta del av kampanjen. I samband med erbjudandet saknade KO också information om stödorganisationer som arbetar för att förhindra spelberoende.
Konsumentverkets processråd Pär Magnusson sa i samband med stämningen att ”Vi anser att bolaget bryter mot spellagens krav, både vad gäller måttfullhet och hur de får använda sig av bonus i reklamen. Bolaget lockar in konsumenter att spela med hjälp av lockbeten som man i verkligheten aldrig kommer att få ta del av utan att spela för enorma belopp. Det här riskerar att drabba alla som har svårt att styra sitt spelande.”
Utöver att bryta mot Spelinspektionens spellagar så har Karamba Casino även brutit mot Europakommissionens riktlinjer och Sveriges marknadsföringslagar i samband med den aktuella kampanjen.
Aspire Global vägrar att acceptera stämningen
Anledningen till att KO stämmer AG Communications är att de vill ha en tydligare beskrivning från Patent- och marknadsdomstolen gällande vad som är lagom marknadsföring i förhållande till bonuserbjudanden på spelmarknaden. Men Aspire Global är mycket kritiska till att KO valt ut just deras företag för att sätta ett exempel. Aspire Globals VD Tsachi Maimon sa att företaget bestrider att deras bonusar bryter mot spellagen, och att företaget kommer att vägra att acceptera KO:s tolkning av lagen om ärendet tas upp i domstol.
Aspire Global har varit i blåsväder tidigare då de fick 3 miljoner kronor i böter av Spelinspektionen. Detta eftersom de inte stoppade de spelare som självexkluderat sig från att spela på spelbolagets onlinecasinon. Hur spelbolaget kommer att ta sig ur denna nya krissituation kommer att visa sig inom den närmsta framtiden. Men helt klart är att spelbolagen måste bli noggrannare med att följa spellagarna för att inte riskera att drabbas av böter och stämningar i onödan.