Motorsport: Racingprinsen Joel Eriksson tar för sig
Svensk motorsport har fått en ny gunstling.
Sverige är ett klassiskt land när det kommer till idrotter där en motor är involverad. Redan på mitten av 50-talet började landets speedwayförare konkurrera med världstoppen och sedan dess har vi sett flera blågula mästare. Trots Tony Rickardssons dominans under många år är det främst rally som vi svenskar är mest förknippade med, i de värmländska skogarna har flera toppförare fostrats och i samma skogar äger en av de mest uppmärksammade deltävlingarna i rally-VM rum. Nu är det några år sedan vi fick se en svensk som kunde utmana toppen på allvar men i form av Pontus Tidemand finns det ändå en förare som har potential att nå väldigt långt. Han har presterat bra i WRC2 de senaste åren och förväntas snart få chansen även i den främsta klassen.
Formula 3 redan som 18-årig
Vi skulle kunna ägna hela texten åt Tidemand men jag tänkte lägga lite extra fokus på en annan lovande förare som ser ut att gå mot en ljus framtid. Joel Eriksson visade tidigt att han är talangfull, 18 år gammal fick han chansen i Formula 3-serien och efter att ha vunnit totalt åtta deltävlingar var det dags att ta nästa steg i karriären. Det blev en flytt till den tyska DTM-serien och där har han verkligen tagit för sig. Under debutsäsongen har Eriksson samlat ihop en hel del poäng och i helgen tog han sin första seger. Den första för en svensk sedan 2010.
Det är min största seger hittills i min karriär. Den största drömmen har alltid varit att stå högst upp på pallen i DTM eller Formel-1 och när man väl klarar det … ja det är helt sjukt. Mitt mål är alltid att vinna men att klara det trots att allting är nytt och i svåra förhållanden, det ger verkligen en kick. Det visar verkligen att allt går och att jag är snabb nog att kunna vinna, säger Eriksson till SVT Sport.
Den lovande 20-åringen har utan tvekan att nå långt, hans fina insatser under året har gjort att flera andra team har fått upp ögonen för honom och han har potential att bli en farlig utmanare om han väljer att stanna kvar i mästerskapet även nästa år. Det är visserligen långt upp till de främsta förarna men Eriksson är ung och får mer erfarenhet och rutin för varje race vilket gör att vi svenskar verkligen får anledning att följa honom även i framtiden.
Tre motorkungar vi minns
Skåningen är svensk racingsports nya prins men han har fortfarande en bra bit kvar innan han når samma status som några andra förare som nått stora framgångar. Här är tre blågula motorkungar som har legendstatus i sin sport.
1. Rallykungen – Kenneth Hansen
Sedan några år tillbaka är det Rallycross-VM som får mest rubriker men rent historiskt har den europeiska motsvarigheten varit den som svenska förare haft mest framgångar i. Hansen debuterade i serien 1997 och blev snabbt den som alla andra ville slå. Mellan 1998-2008 vann han totalt 41 deltävlingar vilket gjorde att han tog hem mästerskapet hela åtta gånger. De senaste åren har Hansen varit chef för ett av teamen i VM-serien och hans två söner är aktiva i samma mästerskap.
2. Fartmästaren – Ronnie Peterson
“Super Swede” är utan tvekan en av de mest mytomspunna svenska förarna, oavsett vilken gren inom motorsporten det handlar om. Örebrosonen fick tidigt chansen i formula 3 men 1970 tog han steget över till den främsta klassen – formel 1. Tre år senare tog han sin första seger och han började sakta men säkert bli en av de allra främsta, mycket tack vare sitt mod och sin vilja att alltid utvecklas och bli bättre. Under de kommande åren tog han allt fler segrar men han tillhörde ett team som inte riktigt hade samma goda förutsättningar vilket gjorde att Peterson inte riktigt kunde utmana om VM-titeln. 1978 såg det dock väldigt ljust ut, svensken var tvåa i totalen när det var dags för deltävlingen på klassiska Monza i Italien men där skulle olyckan vara framme. Redan vid starten hamnade flera bilar i en större krock och Petersons bil började brinna, han fördes till sjukhus och läget såg ut att vara relativt stabilt men plötsligt meddelades det att svensken hade avlidit på grund av sina skador. Ronnie Peterson blev 34 år gammal.
3. Racingkungen – Mattias Ekström
Av de svenskar som fortfarande är aktiva står Mattias Ekström i en klass för sig. Sedan debuten i STCC 1997 har den profilstarke Falunsonen lyckats med bedriften att ta sig till den absoluta toppen inom flera olika mästerskap. Efter att ha vunnit STCC-serien flyttade han 2001 till DTM och där skulle framgångarna fortsätta, mellan 2002-2010 vann han totalt tio deltävlingar och vid två tillfällen tog Ekström hem hela mästerskapet. Tidigare i år kom beskedet att han kände sig färdig med DTM, numera är full fokus på Rallycross där han tagit tio delsegrar och för två år sedan vann han även den totala VM-serien. Som om det inte vore nog har dalmasen även tagit hem tre segrar i uppvisningstävlingen “Race of champions”, senast 2009 då Michael Schumacher besegrades i finalen.