Spelbolag på nätet – nu också i Afrika
Vi har väl alla sett hur spelbolag sprider sig lavinartat och har gjort så i flera år nu. För inte så länge sedan var det ganska ovanligt att man såg reklam för spelbolag i tv-reklamen. Idag går det knappast att undgå den.
Europa har länge varit ett slags epicentrum för spelbranschen, och sedan ett tag tillbaka breder den ut sig även i USA. Men nu har gamblingbranschen också fått fotfäste i Afrika.
De senaste åren har utvecklingen gått snabbt, och i början av 2018 var marknaden värd närmare 20 miljarder svenska kronor. Branschexperterna tror på en ökning med minst 5% om året i åtminstone några år till.
Tillväxten är störst i söder
Det är i synnerhet i Sydafrika vi ser de största ökningarna. Här har det ökade användandet av teknologi och förbättrad infrastruktur gjort att det blivit lättare att spela på spelbolag. Antalet människor som spelar har ökat markant i takt med att internet blir allt mer tillgängligt för gemene man.
Lite förvånande är det bingo som har ökat mest i popularitet i detta område. Men alla typer av onlinespel ökar, och det har medfört att marknaden växer mycket snabbt, och många internationella spelbolag ser nu chansen att få en helt ny publik. Det i sin tur stimulerar tillväxten eftersom spelarna får ett allt större utbud att välja bland.
Positiva effekter på ekonomin
I takt med att spelbolagen ökar sin närvaro på den afrikanska marknaden, förlägger man också fler events och utbildningar här. Fler och fler bolag utbildar lokal personal som sitter på språk- och kulturkunskaper – man behöver dem för att översätta och driva spelsajterna.
Användandet av telefoner i Afrika
En av anledningarna bakom den snabba tillväxten tros vara att billiga smartphones med internet-tillgång blivit allt vanligare. Billiga telefoner, tillverkade i Kina, importeras nu i enorma mängder, och resulterar i att nätcasinon kan blomstra, då allt fler invånare får tillgång till online-världen från telefonen.
Det låga priset och den höga importvolymen banar väg för spelbolagen och den potentiella kundbasen blir större för varje dag som går.
Klurigt för bolagen att hålla reda på lagarna
Afrika är ingen liten kontinent. En utmaning för spelföretagen är att kultur, språk och framförallt lagstiftningen skiljer sig mycket från land till land. Det är av största vikt att casino- och bettingsajterna förstår hur det fungerar i varje enskilt land, och att man verkligen följer de lagar som finns – i vissa fall en mardröm för spelbolagen.
Det finns länder i Afrika där gambling är totalförbjudet – och andra där man inte bryr sig särskilt mycket om att beivra lagöverträdelser. Att navigera i denna djungel av bestämmelser är ingen lätt sak. Marocko är det land som är ”slappast” när det gäller gambling, men allt fler länder blir mer accepterande.
I Egypten får invånarna inte ens tillträde till de fysiska casinona – det är bara utlänningar som släpps in där. Och att spela online i Egypten kommer inte på tal, då det inte finns något lagligt sätt att spela överhuvudtaget.
Hur ser framtiden ut i Afrika?
Just nu växer marknaden i Afrika explosionsartat, men bedömare tror att det med stor säkerhet kommer att plana ut. Än så länge är marknaden vidöppen för nya varumärken och tillströmningen av nya aktörer ökar hela tiden.
Men naturligtvis finns det en gräns för hur länge det här kan fortsätta. Till slut kommer marknaden att vara mättad på grund av en överetablering. Det kommer en dag då det finns fler spelbolag än vad som egentligen är hållbart, och en drös med spelbolag kommer att upptäcka att de inte längre är lönsamma. Och man kommer att tvingas överprestera för att överleva , precis som fallet är i Storbritannien.
Ju längre tiden går, desto billigare och mer tillgänglig kommer teknologin att bli. Onlinespelandet kommer därmed att öka ännu mer. Utmaningen för spelbolagen ligger här i att det kommer att gå olika fort i olika länder.
Afrika är alltså just nu det som gäller för många operatörer. Fortfarande är det mycket av en otrampad stig som bara väntar på att utforskas.