Spelbolagens omsättning minskade det senaste året
Bolagen på den svenska spelmarknaden har det tufft på flera fronter. Omsättningen minskade under 2023 – samtidigt som flera politiska partier vill se över lagstiftningen för att ytterligare begränsa spelreklam.
Om vi börjar med ekonomin så upplevde den svenska spelmarknaden en lätt nedgång i omsättningen under 2023. Det visar senaste rapporten från Spelinspektionen. Spelbolag med svensk licens omsatte totalt 27,1 miljarder kronor (spelarnas insatser minus utbetalda vinster), vilket är en minskning med drygt 1 procent jämfört med föregående år.
Specifikt visade statligt drivna Casino Cosmopol en markant minskning i omsättningen med 11,4 procent, medan statliga lotterier såg en nedgång på totalt 3,6 procent.
Även den kommersiella sektorn för onlinespel och vadhållning noterade en lätt minskning på knappt 1 procent.
Störst nedgång under det fjärde kvartalet
Under det fjärde kvartalet 2023 intensifierades den nedåtgående trenden då spelbolagen med svensk licens hade en omsättning på 7,1 miljarder kronor. Det är en minskning med drygt 3 procent jämfört med motsvarande kvartal 2022. Preliminära siffror baserade på uppgifter från Skatteverket pekar mot att marknaden står inför fortsatta utmaningar även under 2024.
Intressant nog ökade antalet personer som valt att stänga av sig från spel via Spelpaus.se till över 104 000 i slutet av fjärde kvartalet – en ökning med 5 procent jämfört med föregående kvartal.
Detta kan spegla en växande medvetenhet och ansvarstagande bland spelare. Samtidigt var hushållens ansträngda ekonomiska situation – på grund av inflation och stigande räntor – med stor sannolikhet också en bidragande faktor.
ATG gick emot strömmen
Ett välkänt bolag bröt trenden. Samtidigt som spelmarknaden i stort upplevde en nedgång lyckades nämligen ATG rapportera en ökning vad gäller både omsättning och rörelsevinst under det fjärde kvartalet i fjol. Omsättningen ökade 2,8 procent och vinsten ökade med hela 23 procent!
I det fjärde kvartalet, isolerat, visade samtliga spelområden – häst, sport och casino – tillväxt och det med 4 procent totalt jämfört med samma period i fjol, säger Lotta Nilsson Viitala, finanschef på ATG, i en kommentar till Affärsvärlden.
Flera partier föreslår åtgärder mot spelreklam
Samtidigt som omsättningen minskar för de flesta bolagen med svensk licens så kan dessa bolag snart drabbas av fler inskränkningar vad gäller möjligheten att marknadsföra sig.
Enligt Sveriges Radio föreslår flera politiska partier åtgärder för att begränsa spelreklamens påverkan. Det visar en enkät som Ekot har sammanställt. En stor anledning till partiernas inställning är att allt fler unga vuxna söker hjälp för spelberoende.
Längst går Kristdemokraterna, som vill tillsätta en utredning om hur man kraftigt kan begränsa spelreklamen. Utredningen har till uppgift att se över flera olika alternativ där ett totalförbud för spelreklam nämns som ett av alternativen.
Ett annat förslag kommer från Liberalerna, som vill att all spelreklam ska förses med varningstexter likt de som finns på alkohol- och tobaksprodukter. Sveriges Radio rapporterar att även Centerpartiet, Sverigedemokraterna och Moderaterna har lyft idéer för att begränsa spelreklamen.
Även Spelinspektionen har uttalat sig i frågan. De föreslår en höjning av åldersgränsen för riktad marknadsföring till 25 år. Regeringen har i skrivandes stund inte tagit ställning till förslaget, men Socialdemokraterna – som är det största oppositionspartiet i riksdagen – har ställt sig positiva.
Om de tuffare tiderna för de svenska spelbolagen kommer att fortsätta under fortsättningen av 2024 återstår att se.