Spelgigant startar egen hjälplinje
Som en av branschledarna inom spel och casino är det inte konstigt att LeoVegas ofta är först ut med de senaste innovationerna och tekniska lösningarna. Deras senaste idé är en egen hjälplinje som ska finnas tillgänglig för alla spelare som vill ha råd och tips gällande ansvarsfullt spelande och spelberoende. Detta ligger verkligen i tiden med tanke på de många diskussioner och debatter kring ansvarsfullt spel som vi kunnat ta del av sedan den svenska spellicensen infördes. Hjälplinjen kommer att heta LeoLine, och ska fungera som en direktlinje till specialutbildad supportpersonal för alla LeoVegas spelare.
LeoLine har utvecklats tillsammans med Gambling Therapy
Trots att LeoVegas är ett svenskt spelföretag så är det faktiskt i Storbritannien som LeoLine har utvecklats. Tjänsten har tagits fram av Rocket X, LeoVegas dotterbolag, i samarbete med Gambling Therapy som är en brittisk organisation som arbetar för att förhindra spelberoende. LeoVegas och Gambling Therapy har inte bara samarbetat vid utvecklingen av LeoLine, utan tanken är också att supportpersonalen på hjälplinjen ska kunna hänvisa spelare med spelproblem till organisationen.
Anledningen till att LeoLine utvecklats just i Storbritannien är förmodligen för att den brittiska spelmyndigheten precis som den svenska har stort fokus på just ansvarsfullt spel. Detta innebär också att tjänsten till en början kommer att dyka upp på den brittiska marknaden, där den ska testas innan den erbjuds i fler av de länder där LeoVegas etablerat sig på spelmarknaden. Försöksperioden kommer att pågå i tre månader, och sedan kommer vi förmodligen att få reda på när LeoLine kommer att inkluderas även på LeoVegas svenska sajt.
Så kommer LeoLine att fungera
LeoLine är alltså ingen vanlig support, utan det är tänkt att personalen på hjälplinjen endast ska ta emot samtal som gäller ansvarsfullt spelande och spelmissbruk. I stället för att behöva ta omvägen via den vanliga supporten kommer alltså du som vill spela mer ansvarsfullt kunna kontakta LeoLine direkt. Supportpersonalen på hjälplinjen kommer att vara specialutbildad för att kunna ge professionella råd och tips om allt som har att göra med spelberoende och spelaransvar. Hittills har LeoVegas inte avslöjat exakt hur funktionen kommer att se ut, men förmodligen kommer man både att kunna chatta med och ringa till LeoLines supportpersonal.
Vad skiljer LeoLine från andra hjälplinjer?
Det finns redan en hel del hjälplinjer och organisationer som riktat in sig på spelberoende i Sverige. Men man kan säga att LeoLine kommer fungera som en mellanhand mellan spelarna och dessa organisationer. För någon som har spelproblem kan steget att ta kontakt med en hjälporganisation vara stort, medan det förmodligen är enklare att kontakta LeoLines supportpersonal samtidigt som man befinner sig på LeoVegas sajt. Det ger LeoLine möjligheten att fånga upp problemspelare som kanske annars inte hade sökt hjälp.
Det återstår att se vilken eller vilka organisationer LeoLine kommer att samarbeta med när tjänsten väl kommer till Sverige. Men två mycket sannolika alternativ är Spelberoendes riksförbund och Stödlinjen som idag hjälper många med spelproblem. Om du känner att du inte riktigt har kontroll över ditt spelande kan du kontakta dem direkt redan idag för att få tips och hjälp med hur du ska kunna spela mer ansvarsfullt.