Spelreklamen fortsätter att begränsas under 2020
När den svenska spellicensen infördes var spelbolagen tvungna att följa betydligt striktare regler än tidigare, och medan de flesta anpassade sig så har ett mindre antal spelbolag lyckats bryta mot reglerna, oftast till följd av feltolkningar av de nya regleringarna. Den senaste tiden har spelreklamen varit i hetluften då regeringen anser att den många gånger är allt för aggressiv.
En anledning till att man lanserade en svensk spellicens var att göra det säkrare för spelarna, och regeringen med socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi i spetsen kommer att fortsätta strama åt reglerna när det gäller bland annat spelreklamen även under det kommande året. I en aktuell intervju utvecklar Ardalan Shekarabi hur detta kommer att gå till, och hur han ser på det aktuella läget på den svenska spelmarknaden.
Den svenska spellicensen är en framgångssaga
På det stora hela anser Shekarabi att den svenska spelmarknaden idag är en framgångssaga från att tidigare ha varit en social katastrof. Idag är marknaden strikt reglerad av Spelinspektionen och spelbolagen måste till exempel erbjuda spelgränser, samt erbjuda möjlighet för spelarna att självutesluta sig och att genomföra självtester för att se om de spelar tillräckligt ansvarsfullt.
Spelreklamen behöver minska ännu mer
Även spelreklamen har begränsats och minskat en hel del tack vare den svenska spellicensen. Delvis beror det på de regler som Spelinspektionen infört, men också på en del domar under året mot spelbolag som agerat tvivelaktigt. Ett exempel på ett sådant spelbolag är företaget som driver Ninja Casino, som ställdes inför Patent- och marknadsföringsdomstolen då deras spelreklam ansågs vara allt för aggressiv. I domen klargjordes vad måttfullhet innebär inom spelreklam, och vilka marknadsföringsbestämmelser som ska gälla för spelbolagen framöver.
Även om spelreklamen minskat under året som gått vill Ardalan Shekarabi se ytterligare begränsningar. Målet är att helt få bort den aggressiva spelreklamen, något som Spelinspektionen kommer att fokusera ännu mer på under 2020.
Stort fokus på spelreklamen under årets första månader
För att lyckas med att ytterligare begränsa spelreklamen kommer regeringen att ta fram förslag på hur begränsningarna ska gå till under årets första månader. Man kommer även att specificera hur marknadsföringen av bonusar och erbjudanden ska gå till för att inte bryta mot lagen. Om det krävs kommer regeringen att skärpa lagarna, något som Ardalan Shekarabi var tydlig med när han intervjuades i början av året:
Det finns bolag som valt att utmana lagstiftningen, och de kommer inte att vara framgångsrika. Vi kommer att skärpa lagen om så behövs.
Spelbolagen kommer alltså att få ytterligare regler och riktlinjer att förhålla sig till under 2020. Hur det påverkar marknaden återstår att se; även om många förändringar görs med spelarnas intressen i fokus kan en för strikt reglering göra det omöjligt för spelbolagen att verka i Sverige. Skulle exempelvis ett reklamförbud införas kommer det troligen att ha negativ påverkan på kanaliseringen, vilket istället ger olicensierade spelaktörer ett försprång. Under det kommande året ska Spelinspektionen också jobba mer med att förhindra olicensierade spelbolag från att rikta sig till svenska spelare, något som välkomnas av spelbolagen som har svensk spellicens.