Statens spelbolag uppvisar lägre intäkter än väntat
Det har inte gått så bra som förväntat för Svenska Spel under årets tredje kvartal, vilket till stor del beror på den stora omställningen till den nya svenska spellagen. Läget är detsamma även för många andra svenska spelbolag som under året har fått känna på striktare regler och högre skatter i och med den svenska spellicensen.
Större konkurrens än tidigare
Av förklarliga skäl har Svenska Spel i år haft betydligt större konkurrens än tidigare eftersom de inte längre är de enda som får erbjuda spel om pengar på den svenska marknaden. Detta har påverkat koncernens resultat negativt, även om det stabiliserats något i rapporten från årets tredje kvartal. Däremot når resultatet inte upp till de mål som Svenska Spel har satt upp, enligt företagets VD Patrik Hofbauer.
Nettospelinräkterna ligger till exempel 5 % under förra årets resultat under samma period, och Svenska Spels rörelseresultat har minskat med hela 536 miljoner kronor (av vilket 377 miljoner kronor utgörs av spelskatt). Med tanke på att rörelseresultatet under förra året låg på 639 miljoner kronor är det en markant minskning som förstås påverkar Svenska Spel i stor utsträckning. Trots detta är Patrik Hofbauer ändå positiv inför framtiden:
Resultatet ännu inte på den nivå vi eftersträvar. Vi har ett offensivt fokus framåt, bland annat genom investeringar som bidrar till stärkt kundupplevelse och datadriven kundkommunikation, men med fortsatt omtänksamhet om våra kunder.
Minskning av antalet casinospelare
Marknaden Sport och Casino minskade med 2 % hos Svenska Spel jämfört med förra året, vilket trots den låga siffran ändå är en kännbar förändring då denna kategori står för 23 % av koncernens intäkter. Det går också betydligt sämre för landbaserat spel inom Casino Cosmopol och Vegas, där man ser en minskning på 16 %. Anledningen är att allt fler kunder hellre spelar online och kanske vänder sig till nya casinon i stället för det statliga spelbolaget. Dessutom har Svenska Spel behövt lägga ned mer resurser än tidigare på att följa penningtvättslagstiftningen och omsorgsplikten för att anpassa sig till Spelinspektionens regler.
Allt fler av Svenska Spels kunder väljer att spela online
Det är ingen nyhet att onlinespel är betydligt populärare än att besöka landbaserade casinon eller spela på Vegasmaskiner på restauranger, barer eller kryssningsbåtar. I åratal har spelarna vallfärdat till onlinecasinona i stället för att spela på Casino Cosmopol eller landbaserade casinon i utlandet. Och denna omfördelning av spelarna visar inga tecken på att avta. Svenska Spels digitala verksamhet ökade med 9 % under tredje kvartalet, medan antalet mobilspelare ökade med 13 %. Det innebär att koncernens onlineverksamhet utgör en allt större del av den totala verksamheten och förmodligen kommer att fortsätta öka även framöver.
Det kommer inte som någon överraskning att många spelbolag har haft det kämpigt i år jämfört med tidigare år innan spelmarknaden avreglerades. Men anledningarna till detta är ändå till fördel för oss spelare, inte minst eftersom spelreklamen nu omfattas av striktare regler, avstängningsregistret Spelpaus har lanserats och Spelinspektionens bonusregler kräver att spelbolagen erbjuder rimliga villkor och endast en bonus per spelbolag.