Svenska Spels nya sportbok från Kambi är lanserad
I slutet av maj lanserade Svenska Spel sin nya sportbok i samarbete med Kambi. Den nya plattformen, som utvecklats efter att parterna tecknat ett samarbetsavtal oktober 2023, har sedan dess varit under intensiv utveckling för att kunna möta marknadens och kundernas krav vid lanseringen.
Samarbetet med Kambi innebär att Svenska Spel nu kan erbjuda sina kunder ett större utbud vad gäller sportsbetting.
– Det känns kul att kunna erbjuda våra kunder en ny konkurrenskraftig sportbok. Kunderna får en utökad spelupplevelse tillsammans med ett bredare utbud av både marknader och tjänster under vårt varumärke Oddset. Och att vara live lagom till sommarens stora fotbollsfest känns extra bra, säger Jonas Nygren, produktchef på Svenska Spel, till spelbolagets hemsida.
Många fördelar med den nya sportboken
Den nya sportboken innebär inte bara ett bredare utbud av sportodds utan också en bättre funktionalitet och en mer komplett spelupplevelse för Svenska Spels kunder. Den förbättrade plattformen erbjuder snabbare och mer intuitiva användargränssnitt vilket gör det enklare för spelarna att navigera och placera sina vad.
– Vi är mycket nöjda med vår lansering tillsammans med Svenska Spel, ett av de mest välkända varumärkena i Sverige inom spel och underhållning. Som ett startskott till ett starkt partnerskap är jag glad att vi tillsammans lyckats med detta som planerat inför EM och vi ser fram emot att stödja Svenska Spels långsiktiga ambitioner, säger Erik Lögdberg, Managing Director på Kambi, i ett pressmeddelande.
Kambi har sitt huvudkontor på Malta och över 1000 anställda runt om i världen. De är en ledande leverantör av sportsbetting-tjänster till licensierade B2C-speloperatörer. Bland deras kunder finns några av de största namnen inom spelindustrin, såsom ATG, Bally’s Corporation och Leovegas.
Kambi erbjuder även en omfattande svit av tjänster som inkluderar avancerad oddssättning och riskhantering baserat på deras egenutvecklade mjukvaruplattform.
Ett strategiskt viktigt partnerskap för Svenska Spel
För Svenska Spel innebär samarbetet med Kambi en strategiskt viktig satsning. Genom att kombinera Svenska Spels starka varumärke och kundbas med Kambis tekniska expertis och globala erfarenhet hoppas man kunna erbjuda en av marknadens mest konkurrenskraftiga sportböcker.
Detta partnerskap är en del av Svenska Spels långsiktiga strategi att fortsätta vara en ledande aktör inom spelbranschen i Sverige.
Den nya plattformen är designad för att vara flexibel och skalbar. Det innebär att den kan anpassas efter framtida behov och krav – både från marknaden och från myndigheter. Detta är särskilt viktigt i en bransch som ständigt förändras och där teknologiska framsteg snabbt kan göra befintliga lösningar föråldrade.
Genom att satsa på en modern och avancerad plattform från Kambi väntas Svenska Spel säkra sin position som ett självklart val för många svenska spelare.
Den nya sportboken spås en ljus framtid
Svenska Spels satsning på den nya sportboken från Kambi kommer i en tid då intresset för sportsbetting är på topp – inte minst inför sommarens fotbolls-EM.
Produktchefen Jonas Nygren understryker att lanseringen är bara början på en lång resa.
– Vi ser detta som ett första steg. Vår ambition är att fortsätta utveckla och förbättra vår sportbok för att möta våra kunders förväntningar och behov. Med Kambi som partner känner vi oss väl rustade för framtiden.
Samarbetet mellan Svenska Spel och Kambi är ett tydligt tecken på att det statligt ägda spelbolaget tar sportsbetting på fullaste allvar. Svenska Spel visar att de är beredda att investera stort för att ligga i framkant.