Två spelbolag straffas av Spelinspektionen

Två spelbolag straffas av Spelinspektionen

Samtliga spelbolag med svensk spellicens måste enligt spellagen vara anslutna till det nationella självavstängningsregistret Spelpaus.se och nu har Spelinspektionen beslutat om sanktioner mot speloperatörerna Genesis och Paf för kontraktsbrott gällande just Spelpaus.

Det handlar om att registrerade spelare hos de båda operatörerna haft möjlighet spela trots att de stängt av sig själva via Spelpaus register. Detta är Spelinspektionens första fall av sanktioneringar sedan den nya svenska spellagen trädde i kraft den 1 januari 2019, men fler är sannolikt att vänta.

Vad är Spelpaus.se?

Spelpaus är ett nationellt register via vilket man som spelare kan stänga sig själv från allt spelande hos de speloperatörer som regleras av svensk spellicens utfärdad av Spelinspektionen och som kräver registrering. Även direktmarknadsföring gällande spel riktad till den aktuella individen blockeras. Avstängningen inkluderar samtliga operatörer och marknader så det går således inte att gör selektiva avstängningar. Däremot kan man själv bestämma tidsramen utifrån följande fyra alternativ.

  • 1 månad – automatisk återställning sker efter en månad
  • 3 månader – automatisk återställning sker efter tre månader
  • 6 månader – automatisk återställning sker efter sex månader
  • Tills vidare – efter 12 månader kan man själv avsluta avstängningen om man så önskar

Vad ligger bakom sanktionerna mot Genesis och Paf?

Enligt Spelinspektionen kontaktades myndigheten i början av januari i år av spelare som uppgav att de trots registrering hos Spelpaus hade fortsatt tillgång till spelkonton och möjlighet att spela. Detta medförde att Spelinspektionen inledde en extra tillsyn vilken avslöjat brister hos båda speloperatörerna både vad gäller anslutningen till Spelpaus-registret och kontrollen av enskilda spelare. I Genesis fall handlar det om brister som förekommit mellan den 1 – 9 januari 2019 och vad Paf beträffar den 1 – 2 januari 2019.

Genesis Global Ltd, som tillhandahåller spel på webbplatserna casinojoy.com, spela.com, casinocruise.com, spinit.com, sloty.com, vegashero.com, pelaa.com samt casinogods.com, får för sitt agerande en varning och en sanktionsavgift om 4 000 000 kr. Den som vill kan här ta del av Spelinspektionens beslut gällande Genesis i sin helhet.

Paf Consulting Abp, som tillhandahåller spel på webbplatserna paf.com och paf.se, får för sitt förfarande en anmärkning och en sanktionsavgift om 100 000 kr. Även Spelinspektionens beslut gällande Paf finns att tillgå här för närmare inspektion.

Personer från 25 till 34 år överrepresenterade hos Spelpaus.se

Enligt Spelinspektionen hade den 19 mars 2019 nästan 28 000 personer stängt av sig själva från spel via registrering hos Spelpaus.se. Av dessa var hela 77 % män och således 23 % kvinnor. Av det sammanlagda antalet självavstängda spelare var ca 40 % födda åren 1985-1994, vilket alltså motsvarar ca 11 200 personer. Bland männen var de födda år 1990 allra flest och bland kvinnorna de födda 1986. Denna statistik kan tyda på att de allra flesta som själva upplever att de har ett problem med spelande är i åldrarna 25-34 år. Det skall dock påpekas att just denna åldersgrupp är överrepresenterad även i de beräkningar som gäller vilka som generellt sett spelar mest för pengar online.

Självavstängning – en hörnsten i en hållbar spelmarknad

Den obligatoriska anslutningen till Spelpaus.se för de licensierade spelbolagen i Sverige är en mycket viktig kugge i det system som på bästa möjliga sätt skall ge förutsättningar för en hållbar svensk spelmarknad. Spelinspektionen själva betonar vikten av att motverka sociala och ekonomiska skadeverkningar och problemspelande. De uppger även att de kommer ha fortsatt fokus på tillsyn över just detta område. Fler sanktioner mot i dagsläget aktiva speloperatörer är därmed sannolikt att vänta framöver.

Utökat samarbete mellan myndigheter

Fler åtgärder genomförs löpande i enlighet med den nya spellagen och dess upprätthållande. Exempelvis, för att underlätta tillsynen och öka effektiviteten i den övergripande kontrollen av spelrelaterad verksamhet i Sverige har nu Spelinspektionen inlett ett nära samarbete med Konsumentverket. Myndigheterna har formulerat ett avtal sinsemellan där man i princip delat upp marknaden i huvudsakliga ansvarsområden och kommit överens om utökad kommunikation och informationsutbyte. Ett i grunden positivt besked för spelbranschen i stort och ett upplägg som bör utmynna i ett utökat konsumentskydd.

Så här säger Konsumentverkets enhetschef Andreas Prochazka:

Oavsett om konsumenterna vänder sig till Konsumentverket eller Spelinspektionen med tips eller anmälan så vet de att ärendet hamnar rätt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *