Västerås SK tar ställning mot spelreklam
Västerås SK har valt en väg få andra klubbar vågar gå. I en värld där pengar från sponsorer ofta är avgörande för elitklubbars överlevnad har VSK sagt nej till spelbolaget DBET:s logga på sina matchdräkter. Beslutet är unikt i svensk elitbandy och bottnar i klubbens värdegrund och sociala ansvar.
Ett tydligt ställningstagande
VSK:s klubbchef Michael Campese förklarar att beslutet var enkelt för dem:
– Vi är ute i skolor och träffar tusentals barn varje år genom vår verksamhet Schysst Framtid. Vi kan inte stå för budskap som riskerar att normalisera spelberoende. Det här är en fråga om ansvar och trovärdighet, säger han till vlt.se.
Schysst Framtid är en del av VSK:s arbete för att ge barn och unga bättre förutsättningar i livet. Att då samtidigt marknadsföra ett spelbolag skulle, enligt Campese, gå emot allt klubben står för.
Mindre pengar – större trovärdighet
VSK:s beslut har ekonomiska konsekvenser. I och med att DBET är en officiell partner till elitserien får klubbar pengar från samarbetet. Men VSK väljer att avstå en del av dessa intäkter.
– Det är klart att pengar spelar roll, men för oss är det här en investering i trovärdighet. Vi tror att vi skulle förlora mer, framför allt i förtroende, om vi valde att ha spelbolagets logga på våra dräkter, säger Campese.
Han menar att beslutet också stärker deras relation till andra sponsorer som stödjer Schysst Framtid. Att leva som man lär är något VSK värdesätter högt både internt och externt.
Reklamen som klubben inte kan påverka
Spelberoende är ett utbrett problem, både i samhället och inom idrotten. Det är en av anledningarna till att VSK valt att ta ställning. Men det handlar inte om att bannlysa spel helt.
– Vi är inte emot sunt spelande, men vi vill inte lyfta fram det på ett sätt som kan bidra till problem. För oss handlar det om balans och ansvar, säger Campese.
Han betonar också att beslutet inte är kopplat till något specifikt fall inom klubben. Istället bygger det på en långsiktig värdering som VSK haft under många år.
Trots att VSK tagit ställning mot att bära DBET:s logga på sina dräkter, finns spelbolagets reklam fortfarande synlig runt planen i ABB Arena Syd i Västerås. Detta beror på att dessa reklamplatser ägs av ligan, inte klubben.
– Det är inget vi kan göra något åt. Vi respekterar ligans rättigheter, men det här är vårt sätt att markera det vi kan påverka, säger Campese.
Svensk elitbandys ligachef Per Selin kommenterade spelbolaget DBET i Bandypuls podcast. Han medgav att frågan om att ha ett spelbolag som officiell partner inte var självklar men att alla klubbar utom Västerås SK ställde sig bakom beslutet. I podden fick Selin frågan om det var ett lätt beslut att fatta.
– Nej, det var inte självklart. Det är ju en politiskt korrekt fråga: Är det okej att ha ett spelbolag?
Vill vara en förebild inom svensk idrott
Genom sitt beslut har VSK visat att det går att prioritera värderingar framför pengar även i en ekonomiskt pressad idrottsvärld. De hoppas nu att deras ställningstagande kan inspirera andra klubbar att tänka i liknande banor.
– Vi gör det här för att vi tror på det. Om det hjälper någon, om det bidrar till att färre fastnar i spelberoende, då är det värt det, avslutar Campese.