Vidare debatt om det föreslagna reklamförbudet
Den 20 januari hölls ett webbinarium om regeringens nya spelmarknadsutredning. Det anordnades av Spelbranschens riksorganisation, SPER, och inbjudna var bland annat representanter för LeoVegas, Kindred Group och Svenska Spel. Under webbinariet diskuterades spelmarknadsutredningen, inklusive hur regeringens föreslagna reklamförbud kan komma att påverka de svenska spelbolagen.
Spelmarknadsutredningens utredare intervjuades
SPER:s webbinarium baserades på en intervju med Anna-Lena Sörenson som är utredare för regeringens spelmarknadsutredning som offentliggjordes i slutet av förra året. Utifrån intervjun hölls sedan panelsamtal med ett antal ledande aktörer inom spelbranschen:
- Hans Lord Skarplöth, vd på ATG
- Gustaf Hagman, vd på LeoVegas
- Patrik Hofbauer, vd på Svenska Spel och ordförande i SPER
- Jonas Lindholm, vd på Kombispel & Nordic Lottery
- Peter Alling, Head of Public Affairs inom Kindred Group och ordförande i BOS
Några av de punkter som diskuterades var B2B-licenser, olicensierade bolag och inte minst regeringens föreslagna reklamförbud som är tänkt att gälla för onlinecasinon under dagtid.
Detta innebär reklamförbudet
Det kanske mest diskuterade förslaget från spelmarknadsutredningen är reklamförbudet som ska hindra spelbolag från att göra reklam för sina onlinecasinon mellan kl. 09.00 och 21.00 dagligen. Om förbudet går igenom kommer det att gälla för all reklam, både i tv, radio och på internet. Förslaget är ett led i regeringens arbete för att minska spelreklamen, som de anser är alldeles för aggressiv. Socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi har tidigare uttalat sig i frågan: ”Den aggressiva marknadsföringen av nätkasinon behöver begränsas kraftigt. Därför är det väldigt bra att vi nu har ett konkret förslag på vårt bord.”
Både kritik och medhåll från paneldeltagarna
Under SPER:s webbinarium diskuterades reklamförbudet, och paneldeltagarna var inte odelat negativa. Peter Alling från Kindred Group och Branschföreningen för onlinespel anser att ett reklamförbud kan göra de svenska spelarna mer intresserade av utländska casinosajter: ”Den enda skillnaden mellan licensierade och olicensierade bolag i dag är rätten att marknadsföra produkten. Kommunikationsspåret för spelpolitikens mål att få kunder att välja de licensierade bolagen kommer försvinna,” sa han under webbinariet.
Han nämnde också att spelreklamen faktiskt minskat betydligt sedan bara ett år tillbaka. Däremot höll inte Patrik Hofbauer från Svenska Spel med: ”Det måste ses som en helhet. Vi tycker det är en rimlig avvägning med tanke på att det innebär högre risk för spelproblem”. Inte heller Hans Lord Skarplöth från ATG tyckte att det föreslagna reklamförbudet var något att uppröras över, utan sa att det var en rimlig åtgärd, även om han menar att den riskklassificering för spel som regeringen vill införa är en viktigare fråga.
Tidigare kritik från BOS
I samband med att spelmarknadsutredningen offentliggjordes i december förra året riktade Gustaf Hoffstedt, generalsekreterare för Branschföreningen för onlinespel, skarp kritik mot förslaget om ett reklamförbud. ”Att förbjuda licensierade spelbolag att marknadsföra sina tjänster till svenska konsumenter samtidigt som det står olicensierade bolag fritt att erbjuda sina tjänster till svenska konsumenter är ett dåligt förslag. Det leder enbart till ett minskat konsumentskydd och att urholka den svenska spelmarknaden”, sa Hoffstedt i december. BOS anser i stället att regeringen bör fokusera på att stoppa det olicensierade spelandet och öka konkurrenskraften för spelbolagen med svensk licens.
Vi vet ännu inte om reklamförbudet som föreslås kommer att implementeras i verkligheten, och vilken påverkan det i så fall kommer få på den svenska spelbranschen. Helt klart är dock att många i branschen är kritiska och befarar att det kan driva ännu fler spelare till de olicensierade spelbolagen.